Speciallärare

Arbetsbeskrivning

Alpin skidåkning, bad längs Storsjöns stränder och rekreationsområden i anrika bruksmijöer. I Sandviken väntar ett rikt frilufts- och kulturliv i kombination med låga boende- och levnadskostnader. Allt i en internationell atmosfär kring den högteknologiska verkstadskoncernen Sandvik AB. Sandvikens Kommun arbetar för en bra livsmiljö för kommunens 37000 invånare samt att vara den goda arbetsplatsen för över 3000 anställda.



Sandvikens kommuns förskolor och skolor styrs främst av Kunskapsnämndens mål. De områden ur de nationella styrdokumenten som prioriteras för att ge bra förutsättningar för god måluppfyllelse avseende kunskap är Ansvar och inflytande, Hälsa, Jämställdhet och Digital kompetens. Kommunens och varje enhets kvalitetsredovisning finns tillgänglig under rubriken Utbildning på www.sandviken.se tillsammans med annan information om skolan.


Särskolan är en parallell skolform till grundskolan för barn och unga med utvecklingsstörning.
Vi följer rekommenderade inskrivningsrutiner, vilket bl.a. betyder att barn och ungdomar med diagnoserna ADHD och/eller DAMP inte finns i Sandvikens Särskola såvida de inte har en utvecklingsstörning.

I skollagen 1 kap. 16 § står: "Det som i lagen sägs om utvecklingsstörda gäller även dem som fått ett betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, samt personer med autism eller autismliknande tillstånd."
Alla barn mellan 7 och 16 år har skolplikt. Detta gäller även elever som fullgör sin skolplikt inom särskolan. Därutöver finns en möjlighet att gå ett tionde frivilligt skolår.

I Sandviken är Särskolan ett eget rektorsområde och verksamheten bedrivs idag på Norrsätraskolan, Söderskolan samt Yrkesträningen, Bessemerskolan.

Sandvikens Särskola arbetar alltid utifrån varje individs behov. Därför har vi grundsärskola och träningsskola. Vi har också klasser med autistiska elever. Fritidshem finns på alla enheter.

De som arbetar på Särskolan är utbildade Särskollärare, assistenter och personliga vårdare. Bland medarbetarna finns också talpedagog och konsulenter i autism, syn och hörsel samt specialgymnastik.


ARBETSUPPGIFTER
Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden. Skolan ska i samarbete med hemmet främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Skolan ska präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet. Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa. Skolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling. Arbetet på skolan måste därför ske i samarbete med hemmet. För att ha rätt att bli mottagen i särskolan så ska eleven ha en
utvecklingsstörning, det gäller även dem som har fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
Elever med autism eller autismliknande tillstånd har inte rätt till särskola om de inte har en utvecklingsstörning.
Träningsskolans verksamhet byggs utifrån ett praktiskt pedagogiskt arbetssätt, som syftar till att skapa en tydliggörande och förutsägbar miljö med utgångspunkt i gällande styrdokument. Varje pedagog förväntas ha en helhetssyn på eleverna med syfte att utveckla deras kunskaper och färdigheter för att skapa möjligheter till ett innehållsrikt och meningsfullt liv. Du som anställs har tillsammans med övrig personal stor frihet och stort ansvar att skapa en meningsfull, begriplig och hanterbar vardag för eleverna.

KVALIFIKATIONER
Träningskolan söker en specialpedagog/speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning. Du ska ha lätt för att samarbeta i arbetslag såväl som ensamarbete. Se kurser och handledning som viktiga både för dig och för verksamhetens utveckling. Du bör vara kreativ, flexibel och prestigelös, vara införstådd med att du kommer utföra alla typer av arbetsuppgifter exempelvis matning, toalettbesök och blöjbyten. Du bör ha kunskap och intresse för kompletterande kommunikation då bilder och tecken är en stor del av de kommunikativa redskapen. Du ska ha körkort och vara beredd att köra i tjänsten. Goda datakunskaper är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Broström
026-24 20 93
Lars Gottfriedson
026-241621
Petra Greisz
026-241622
Petra Greisz
026-241620
Rektor Anna-Karin Broström
026-24 20 93
Lärarförbundet Lars Gottfriedson
026-241621
LR Petra Greisz
026-241620
LR Petra Greisz
026-241622
Lärarnas Riksförbund Petra Greisz
026-24 16 20
Lärarnas riksförbund Petra Greisz
026-24 16 20

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sandvikens kommun, Särskolan Sandviken
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-08-11
  • Publicerat: 8 april 2014

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


16 april 2024

Risbroskolan söker specialpedagog/speciallärare

16 april 2024