SSAB - Redovisningsekonom

SSAB - Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du fortsätta utvecklas i ett professionellt och sammansvetsat team i en global kontext? Då kan det här vara din nästa utmaning! Placeringsort Borlänge.
Rollen till vilken vi söker en ny teammedlem finns inom Global Business Services, GBS. Det är SSABs shared services funktion. Att vara en del av GBS betyder att man har kollegor med liknande roll i Finland och Polen. Inom GBS arbetar vi med att leverera gemensamma, harmoniserade och kostnadseffektiva tjänster till SSABs divisioner, grupp finans och andra intressenter (interna och externa kunder). En roll i GBS är utvecklande då vi hela tiden förbättrar och utvecklar processer. Rollen handlar om att ge service och att samtidigt stötta och utmana våra kunder.
Här är en beskrivning av de arbetsuppgifter som du som redovisningsekonom kommer att arbeta med eller komma i kontakt med i den här positionen:
- löpande frågor inom redovisning, skatter och moms
- löpande bokföring och avstämningar
- diverse redovisningsfrågor från verksamheten
- skattefrågor
- delta vid upprättande av månadsbokslut
- momshantering (både svensk moms med utlandshandel och utländsk moms)
- rapportering av skatter och avgifter, energiskatter etc
- upprättande av månads-, kvartals- och årsbokslut
- koncernrapportering till vårt huvudkontor i Stockholm
- extern rapportering till myndigheter, SCB, revisorer etc
I arbetet har du kontakter med verksamheten, dotterbolag, revisorer och myndigheter både i Sverige och utomlands. Eftersom vi har verksamhet på flera orter så kan resor förekomma i arbetet.
Dina kvalifikationer
Då vi behöver erfarenhet, trygghet och självgående medarbetare till teamet tror vi att du har högskoleexamen i ekonomi. Vi ser gärna att du har din utbildning med inriktning mot redovisning, samt några års erfarenhet av redovisningsarbete. Du har goda kunskaper kring gällande redovisnings-, moms- och skatteregler. Erfarenhet av arbete i systemen SAP, AARO samt IFS är meriterande.
För att lyckas i rollen krävs att du har goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt. Det kräver också goda kunskaper i Officepaketet och framför allt i Excel då detta är ett av våra viktigaste verktyg.
Egenskaper som beskriver dig väl är strukturerad, noggrann och analytisk samt att du levererar god kvalitet inom givna tidsramar. Då vi arbetar i en servicefunktion behöver vi alla vara serviceinriktade och samarbetsvilliga. Du bör också ha ett intresse för processutveckling, då det är en del av arbetet att sträva mot ständiga förbättringar.
Vi erbjuder
En varierande roll på ett företag som drivs av värdeord som hållbarhet och allas lika värde. Välkommen till en arbetsplats där vi tillsammans med dig arbetar och strävar efter tydliga processer, mötesstrukturer och arbetssätt.
Vi erbjuder också möjlighet att arbeta inom ett stort internationellt företag med goda möjligheter till vidareutveckling.
Sista ansökningsdag
6 februari 2022
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna
Eva Forslund Nyberg, Manager GBS Accounting and reporting, tfn +46 243 721 09
Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0243-700 00.
Vi undanber oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering.
SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.com. Följ med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SSAB EMEA AB OXELÖSUND
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 januari 2022
  • Ansök senast: 6 februari 2022

Besöksadress

Järnverket
Oxelösund

Postadress

None
OXELÖSUND, 61380

Liknande jobb