SSAB - Redovisningsekonom

SSAB - Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en varierande roll på ett företag som drivs av värdeord som hållbarhet och allas lika värde? Välkommen med din ansökan till en arbetsplats där vi tillsammans med dig arbetar och strävar efter tydliga processer, mötesstrukturer och arbetssätt. Placeringsort Borlänge.
Om tjänsten
Denna tjänst ligger organisatoriskt i Global Business Services, GBS. Det är SSABs shared services funktion. Att vara en del av GBS betyder att man har kollegor med liknande roll i Finland och Polen. Inom GBS arbetar vi med att leverera gemensamma, harmoniserade och kostnadseffektiva tjänster till SSABs divisioner, grupp finance och andra intressenter (interna och externa kunder). En roll i GBS är utvecklande då vi hela tiden förbättrar och utvecklar processer. Rollen handlar om att ge service och att samtidigt stötta och utmana våra kunder.
Här är en beskrivning av de arbetsuppgifter som du kommer att arbeta eller komma i kontakt med:

Löpande frågor inom redovisning, skatter och moms
Löpande bokföring och avstämningar
Diverse redovisningsfrågor från verksamheten
Skattefrågor
Delta vid upprättande av månadsbokslut
Momshantering (både svensk moms med utlandshandel och utländsk moms)
Rapportering av skatter och avgifter, energiskatter etc
Upprättande av månads-, kvartals- och årsbokslut för moderbolaget
Koncernrapportering till vårt huvudkontor i Stockholm
Extern rapportering till myndigheter, SCB, revisorer etc


I arbetet har du kontakter med verksamheten, dotterbolag, revisorer och myndigheter både i Sverige och utomlands. Resor är en naturlig del i arbetet.
Dina kvalifikationer
Då vi behöver erfarenhet, trygghet och självgående medarbetare till teamet tror vi att du har högskoleexamen i ekonomi. Vi se gärna att du har din utbildning med inriktning mot redovisning, samt några års erfarenhet av redovisningsarbete.
Du har goda kunskaper kring gällande redovisnings-, moms- och skatteregler.
Erfarenhet av arbete i systemen SAP, AARO och IFS är meriterande, men inget krav.
För att lyckas i rollen krävs att du har goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt.
Egenskaper som beskriver dig väl är strukturerad, noggrann och analytisk samt att du levererar god kvalitet inom givna tidsramar. Då vi jobbar i en servicefunktion behöver vi alla vara serviceinriktade och samarbetsvilliga.
Vi erbjuder
En varierande roll på ett företag som drivs av värdeord som hållbarhet och allas lika värde. Välkommen till en arbetsplats där vi tillsammans med dig arbetar och strävar efter tydliga processer, mötesstrukturer och arbetssätt.
Vi erbjuder också möjlighet att arbeta inom ett stort internationellt företag med goda möjligheter till vidareutveckling. 
Sista ansökningsdag
1 april 2020
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna
Eva Forslund Nyberg, Chef avdelning Accounting Sweden, tfn 0243-721 09
Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0243-700 00.
Vi undanber oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering.

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. http://www.ssab.com/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SSAB EMEA AB OXELÖSUND
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 mars 2020
  • Ansök senast: 29 mars 2020

Besöksadress

Järnverket
Oxelösund

Postadress

None
OXELÖSUND, 61380

Liknande jobb


Öppen ansökan - Redovisningsekonom

29 maj 2024

29 maj 2024