Stadsarkitekt / Enhetschef

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedevetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Västmanland-Dalarna Miljö- & byggförvaltning handlägger och förvaltar miljö-, kart-/mät- och plan-/byggfrågor för tre kommuner i norra Västmanland och södra Dalarna – Avesta, Fagersta och Norberg. Förvaltningen lyder under en likaledes kommungemensam nämnd, Västmanland-Dalarna Miljö- & byggnadsnämnd med representation från alla tre kommuner.

Verksamhetsområdet omfattar 1427 km² med c:a 42 500 innevånare.

Såväl nämnd som förvaltning sorterar under Avesta kommuns organisation. Totalt har förvaltningen drygt 50 anställda.

Förvaltningen är uppdelad i fyra enheter: miljö, kart & mät, plan & bygg och administration (även innefattande naturvård och energirådgivning). Förvaltningens resurser är goda och vi gläds varje dag åt det nära samarbetet mellan alla förvaltningens enheter och mellan förvaltningen och våra kommuners olika delar.

Förvaltningschef är samhällsbyggnadschefen, själv arkitekt med gedigen såväl plan- som byggbakgrund

ARBETSUPPGIFTER
Vår stadsarkitekt, tillika chef för plan- & byggenheten, avgår under hösten med pension.
Vi söker nu någon som kan ta vid där hon slutar, ett grannlaga arbete då våra kommuner befinner sig i en mycket expansiv fas.

Utvecklingstrycket är stort, men också viljan och nyfikenheten hos såväl personal som uppdragsgivare. Vi ser alltså en riktigt spännande framtid framför oss.

Som stadsarkitekt har du en mycket speciell roll. Förutom ledarskap och ekonomiskt ansvar för det normala förvaltningsarbetet: bygglov, planer, remissvar, rådgivning etc. har du, i nära samarbete med förvaltningschefen (själv arkitekt), rollen som våra medlemskommuners främste rådgivare och pådrivare i plan- och gestaltningsfrågor.
Det kräver starkt engagemang i såväl kommunernas som förvaltningens strategiska utveckling. Men det kräver också att du i din självklart lojala yrkesroll också kan hävda din och förvaltningens kunskaps- och yrkesmässiga integritet.

Du är stadigt beslutsmässig, men du har också en utvecklad förmåga att använda dig av alla förvaltningens kompetenser för att driva processer och nå resultat.

Med våra olika kunskaper komplettarar vi varandra i det lagarbete som präglar såväl förvaltningen som det kommunövergripande arbetet.

Du administrerar och leder med integritet och i en delegerande anda våra drivna inspektörer, arkitekter och ingenjörer, idag c:a 13 medarbetare. För vissa uppgifter anlitas också externa konsulter.

Du är given medlem i förvaltningens ledningsgrupp.

Rollen kräver alltså ett personligt utvecklingsengagemang, bestämdhet och en pragmatisk, resultatinriktad inställning med våra kommunmedlemmars bästa framför ögonen.

KVALIFIKATIONER
Du skall vara arkitekt, planerings- eller landskapsarkitekt med en grundutbildning som är relevant för en roll som arkitekt eller planeringsarkitekt.

Du skall ha en gedigen erfarenhet inom arkitektyrket.
Det finns många vägar till kunskap och vi kommer att noggrant värdera meriterna hos alla sökande. Vi värdesätter särskilt erfarenhet av planarbete och projektering, i synnerhet i projektledande ställning.

Du har en välutvecklad förmåga att lösa gestaltningsmässiga problem i en komplicerad kontext och att leda andra i denna process.

Respekten för den kommunala processen är en viktig faktor i det mycket förtroendefulla samarbete vi har, förvaltning och politik emellan. Det är viktigt att detta klimat säkras och fördjupas, och vi ser därför att erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är ett krav.

Goda kunskaper i relevant lagstiftning (främst PBL och MB) samt rättspraxis förutsättes.


ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Kuylenstierna
0226-64 53 25
Yvonne Eklund, Miljöchef
0226-64 53 94
Leif Markfjärd, Vision
0226-64 51 93
SACO Peter Grankvist
0226-645169
Enhetschef Ulf Lademyr
0226-64 50 71
Miljö- och byggnadschef Anna Kuylenstierna
0226-64 53 25
Vision Leif Markfjärd
0226-645193
Plan- och byggchef/Stadsarkitekt Ingalis Morfeldt
0226-645050
Peter Granqvist, SACO
0226-64 51 69
Plan- och byggchef/Stadsarkitekt Ingalis Morfeldt
0226-64 50 50

Sammanfattning

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


Byråchef till kommunikationsbyrå

Byråchef till kommunikationsbyrå

16 april 2024

1 december 2023

JO söker två byråchefer

JO söker två byråchefer

11 oktober 2023

Byråchef

4 september 2023