Stadsarkivarie till Vaxholms stad

Stadsarkivarie till Vaxholms stad

Arbetsbeskrivning

Vaxholms stad är en av de mest attraktiva kommunerna i Stockholm. I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges arbeten med stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Vi har goda resultat i våra verksamheter, flera pågående utvecklingsprojekt, engagerade medarbetare, omfattande samarbete med andra organisationer och utvecklingsprogram för chefer/medarbetare.

För mer information om Vaxholm:
http://www.vaxholm.se

Som stadsarkivarie ingår du i kansli- och serviceenheten på kommunledningskontoret (KLK). Kansli- och serviceenheten består av ca 10 medarbetare fördelade mellan registratur, arkiv, nämndsekretariat, utredning, dataskydd samt reception/växel och vaktmästeri. Du kommer dela din arbetstid mellan kommunhuset och stadsarkivet. Stadsarkivet är beläget ca 1 km från kommunhuset och har funktionella lokaler med plats för 2-3 forskare.
Kommunens arkiv finns för att värna om vårt gemensamma kulturarv och för att medborgarna ska kunna ta del av kommunala beslut och andra allmänna handlingar.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och utveckla arkiv- och informationshanteringen i kommunen. Som stadsarkivarie är du Vaxholms stads expert på arkivfrågor och vägleder förvaltningar och medarbetare i informationshantering samt ansvarar för kommunens centralarkiv. Du bistår med kunskap om relevant lagstiftning på arkivområdet samt utför tillsyn enligt arkivlagen. I de dagliga arbetsuppgifterna ingår att ta emot leveranser samt ansvara för ordningen i stadsarkivet genom förteckningar, gallring och klassificering. Du svarar på både interna och externa förfrågningar samt ansvarar för sekretessprövning och utlämning av allmänna handlingar. Som stadsarkivarie utarbetar du föreskrifter, informerar och utbildar våra olika förvaltningar inom arkivområdet.

Du omvärldsbevakar inom ditt område och är delaktig i utvecklandet av en strategi för hur Vaxholms stad ska arkivera och bevara digitala handlingar över tid. För att trivas i tjänsten tror vi att du är en självständig och självgående person som är van vid att arbeta strukturerat. Du är flexibel, gillar att samarbeta med andra och bistår gärna med dina specialistkunskaper

KVALIFIKATIONER
Till den här tjänsten söker vi dig med:
- relevant akademisk examen där arkivvetenskap om 60 hp eller motsvarande kompetens ingår
- praktisk erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning
- god kunskap om gällande lagstiftning såsom arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen
- erfarenhet av att ordna och förteckna handlingar
- mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
- god IT-vana
Det är meriterande om du har:
- praktisk erfarenhet av att sekretesspröva och lämna ut handlingar
- erfarenhet av processbaserad informationsredovisning
- erfarenhet av elektronisk informationshantering och digitalt bevarande
- erfarenhet av att hålla i utbildningar
- erfarenhet av att leda projekt

Som person är du serviceinriktad, självgående, kvalitetsmedveten samt har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du bör även ha en god pedagogisk förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För dig är det en självklarhet att förhålla dig till Vaxholms stads värdeord; SAMSPEL, ENGAGEMANG OCH RESPEKT.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan via länk i annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt.
Vi kommer att kalla till intervjuer löpande under ansökningstiden.

Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vaxholms stad, Kansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2020
  • Ansök senast: 25 oktober 2020

Liknande jobb


E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

24 januari 2023

Arkivarie

Arkivarie

3 januari 2023

14 november 2022

E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

1 november 2022