Stadsledningskontoret söker Äldreombudsman för Göteborgs Stad

Stadsledningskontoret söker Äldreombudsman för Göteborgs Stad

Arbetsbeskrivning

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Som äldreombudsman i Göteborgs stad arbetar du på strategisk nivå för en bra stad att leva och åldras i. Funktionen har funnits sedan 2019 och dess organisatoriska tillhörighet är kommunstyrelsen med placering vid stadsledningskontoret.

Äldreombudsman har en självständig roll och har uppdrag att synliggöra mångfald och verka för goda levnadsförhållanden och äldres rättigheter utifrån ett mänskligt rättighetsperspektiv. Du får din kunskap genom att lyssna och ta emot synpunkter från invånare men har även en aktiv dialog med röstbärande- och medlemsvårdande föreningar i civilsamhället såväl som akademi. Omvärldsbevakning är en viktig del i uppdraget.

Äldreombudsmannen lämnar vartannat år en rapport till kommunfullmäktige om sin verksamhet samt de frågor som är väsentliga för äldre befolknings levnadsförhållanden. Däremellan kan nämnder och styrelser kontaktas vid behov för information- och kommunikationsöverföring. Äldreombudsmannen är en oberoende part och därmed frikopplad från stadens verksamheter.

Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag vid stadsledningskontoret i Göteborgs Stad. Vi är angelägna om att främja ett hållbart arbetsliv. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

KVALIFIKATIONER
Du är van att arbeta självständigt, men har en god förmåga att samarbeta med andra. Du kommunicerar tydligt och enkelt och skapar därmed en förståelse för ditt budskap. Du är resultatinriktad och har en förmåga att snabbt se utvecklingsbehov utifrån äldreombudsmannens uppdrag.

Vi söker dig som:
- är beteendevetare eller har annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig
- har erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete på strategisk nivå inom olika samhällsrelaterade frågor och verksamhetsområden
- har en god kunskap och flerårig erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete som planeringsledare, verksamhetsutvecklare eller liknande
- har kvalificerade kunskaper om mänskliga rättigheter, aktuell lagstiftning samt nationella föreskrifter och förordningar
- kan skapa förtroendefulla relationer på alla nivåer samt med externa aktörer på lokal, regional och nationell nivå

Det är meriterande om du:
- är van vid kontakt med medier
- har erfarenhet av kvalitativt och undersökande
arbete, som strukturerade medborgardialoger

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024