Stockholms tingsrätt söker en ekonomihandläggare (vikariat)

Stockholms tingsrätt söker en ekonomihandläggare (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman samt en administrativ avdelning som leds av en administrativ direktör. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för ”snabbspåret för tvistemål” och en enhet som handlägger vissa typer av och som kallas för ”snabbspåret för brottmål”.

Den administrativa avdelningen har cirka 40 medarbetare. Inom avdelningen hanteras ekonomi, HR, kommunikation, säkerhet och service, IT, registrering och arkiv.


Arbetsuppgifter

Som ekonomihandläggare kommer du att arbeta med löpande ekonomiadministration. Arbetet består av granskning och registrering av utbetalningar, hantering av leverantörsfakturor, kundfakturor och övrig ekonomiadministration. Arbetet innebär även intern administrativ service i stort och smått. Du kommer att bistå lagmannen och den administrativa direktören i uppgifter som till exempel mötes- och konferensbokningar samt andra arrangemang. Hantering av lagmannens kalender, telefon och resebeställningar. Ekonomihandläggaren ska också vara ett bra stöd för den dömande verksamhetens frågor som rör ekonomi. Arbetet innebär ofta kontakter med tingsrättens olika avdelningar.


Kvalifikationer

- godkänd gymnasieexamen


- minst ett års arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller administration och service.


- du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska


- du har en god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system



Det är meriterande om du har

- erfarenhet av ekonomiadministration eller liknande arbetsuppgifter, företrädesvis vid domstol eller annan myndighet


- erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet t.ex. Agresso och KIM.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är ansvarsfull, strukturerad, prestigelös och har en god kommunikativ förmåga att förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du bör också ha en god samarbetsförmåga, vara noggrann och serviceinriktad då arbetet till stor del består i att stötta arbetsgruppen för att vi ska nå våra gemensamma mål. Att trivas med varierade arbetsuppgifter och ett stundtals högt tempo är en förutsättning. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Att arbeta digitalt är naturligt för dig och du eftersträvar effektivitet och noggrannhet i det du gör. Ditt fokus är att se möjligheter och hitta lösningar. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du tar ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem.

Tingsrätten lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Bifoga ditt CV och personliga brev. Skriv gärna i ditt personliga brev varför du söker tjänsten och på vilket sätt du kan bidra till tingsrättens verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan senast 26 april.



Övrigt

Vi sitter i vackra lokaler i Rådhuset som ligger på Kungsholmen.


Stockholms tingsrätt samarbetar och samverkar inom vissa områden med Attunda, Nacka, Solna och Södertörns tingsrätter.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lagman Stefan Strömberg
08-561 65051
Administrativ assessor Marcus Isgren
08-561 650 55
Chef för enheten för registrering och arkiv Ann-Sofie Arvidsson
08-561 65501
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 65084
Domstolshandläggare Anette Skalmark, ST inom Sveriges Domstolar
08-561 654 37
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 650 84
Personalhandläggare Fredrik Sydstrand
08-561 650 59
HR-specialist Sofia Plym Arkert
08-561 650 61
HR-specialist Johanna Höjd
08-561 650 84
HR-specialist Fredrik Sydstrand
08-561 65 059

Sammanfattning

Besöksadress

Scheelegatan 7
None

Postadress

Box 8307
Stockholm, 10420

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024