Strategisk inköpschef

Arbetsbeskrivning

Saab erbjuder världsledande lösningar, produkter och tjänster för militärt försvar och säkerhet. Ny teknologi utvecklas, anpassas och förbättras ständigt för att möta kundernas föränderliga behov i fler än 100 länder. De viktigaste marknaderna är Europa, Asien och Nordamerika. Saab har omkring 14 000 medarbetare och försäljningsintäkterna uppgick 2012 till cirka SEK 24 miljarder, varav cirka 25 procent var relaterat till forskning och utveckling.

Aeronautics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder flygrelaterade delsystem, obemannade flygsystem, flygplansstruktur och service till försvarskunder och civil flygindustri över hela världen. Aeronautics ansvarar också för utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och support av Gripensystemet. Affärsenhet Aerostructures utvecklar, industrialiserar och tillverkar flygplansstruktur för främst den civila men även till viss del för militära marknaden.



Strategisk Inköpschef Saab Aerostructure



Vad du blir en del av

Saab Aerostructures är en starkt expansiv verksamhet inom Saab Group och har de senaste åren utvecklats mycket positivt. Flera nya affärer och kontinuerlig verksamhetsutveckling har skapat en av vår regions mest spännande arbetsplatser. Då stor del av verksamheten involverar underleverantörer från stora delar av världen, är sourcingfunktionen en mycket vital del. Vill du vara med och bygga denna funktion inför framtiden – missa inte chansen att söka till en mycket utmanande tjänst som strategisk inköpschef.

Då Verksamheten riktar sig mot några av världens största aktörer inom flygbranschen, krävs att vi kan hantera kontinuerlig verksamhetsutveckling på ett strukturerat och effektivt sätt. I detta blir strukturell och/eller organisk tillväxt naturliga faktorer för att nå våra långsiktiga mål.

Din roll som strategisk inköpschef innebär ansvar för 10 strategiska inköpare och utveckling av ert gemensamma arbete. Arbetet planeras och bedrivs i nära samarbete med övriga avdelningar inom sourcing - leverantörsutveckling, leverantörskvalitet, operativt inköp och lager – samt med marknadsavdelning, planering och konstruktion.

Arbetet innefattar en del resor, såväl planerade som med kort varsel.



Ansvar i rollen

Ditt ansvar är att tillsammans med din grupp utveckla avdelningen vidare mot kategoristyrning och att optimera vår leverantörsbas och därmed konkurrenskraft. Gruppen ansvarar också för att skapa förutsättningar för ett stabilt programinköp. Din grupp arbetar tätt tillsammans med kategoriansvariga inköpare och leverantörsutvecklare.

I rollen ingår bland annat:

- Personalansvar
- Medlem i ledningsgruppen Source & Supply med prognos- och budgetansvar
- Ansvar för efterlevnad och vidareutveckling av övergripande sourcingstrategi
- Leda utveckling och uppdatering av

- organisationens mallar och avtal
- instruktioner, processer och policys för inköp
- leverantörspolicys, leverantörshandböcker etc..
- Sammanställa rapporter avseende marknadsförhållanden och materialkostnader.
- Iordningställa beslutsunderlag avseende nya avtal för godkännande.
- Representera företaget i avtalsförhandlingar.



Den du är idag

Du är en självgående och drivande person som har ett coachande förhållningssätt, en positiv inställning till vidareutveckling och dokumenterat god erfarenhet av ledarskap med personalansvar. För att lyckas i tjänsten har du omfattande erfarenhet av sourcing, komplexa upphandlingar och partnerrelationer i internationell miljö (minst tre år). Om du har erfarenhet från angränsande avdelningar såsom exempelvis planering, kvalitet eller operativt inköp är det av stort värde. Du har akademisk examen med lämplig inriktning mot ekonomi, inköp och/eller logistik. Du har strategiskt tänkande och en förmåga att kunna omsätta strategierna till praktisk handling genom att bygga och få med dig din grupp och kommunicera tydligt och effektivt med övrig verksamhet. Beslutsförmåga, kommunikation och ledarskap är viktiga komponenter och du skall kunna visa på dokumenterat goda erfarenheter inom området.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansök redan idag!:

Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag!

Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter.

Vi tar helst emot din ansökan via databasen, men om du tycker detta är känsligt är du naturligtvis välkommen med din ansökan direkt till ansvarig rekryterare.

Ansvarig rekryterare är Örjan Högberg och nås på 013-470 80 91 eller på orjan.hogberg@unikreusrs.se

Väl mött!

Välkommen till Unik Resurs!:

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


Gruppchef för inköp- och uppföljningsteamet

Gruppchef för inköp- och uppföljningsteamet

19 april 2024

Inköpschef

Inköpschef

15 april 2024

Är du vår nya kollega, tillika inköpschef?

21 mars 2024