Svenska kraftnät söker en Avdelningschef för IT-drift

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?
Svenska kraftnät söker nu dig som vill bibehålla och stärka organisationens viktiga IT-drift.
Som Avdelningschef IT-drift ansvarar du för att bedriva IT-driften, en kritisk infrastruktur med krav på 24/7-drift. Svenska kraftnät har egna serverhallar och egna datanät inom sina kontor och till dess 100 kraftnätsstationer runt om i landet samt 9500 km optofiber som även utnyttjas av externa parter.



Avdelningen IT-drift driver ett förändringsarbete med syftet att öka leveransförmågan bland annat genom att ”tjänstifiera” erbjudandet, införa tvärfunktionella leveransteam samt utveckla och utöka First Line. För att förebygga IT-incidenter är viktiga frågor i omorganisationen IT-säkerhet, proaktiv livscykelhantering, övervakning, logghantering och analys.
Arbetsuppgifter
Avdelningen IT-drift har ca 50 medarbetare som är indelade i 4 enheter; Plattform, IT-support och arbetsplats, Datakommunikation samt enheten Telekommunikation. Du leder enhetscheferna för dessa enheter.



Du kommer att ha många kontaktytor, framförallt internt, men även externt i form av t. ex. leverantörskontakter. Du har ett nära samarbete med övriga avdelningschefer inom divisionen och har också dialog med andra inom Svenska kraftnäts organisation. Du rapporterar till Divisionschefen.
Bakgrund
Vi söker en mogen ledare med mångårig erfarenhet av IT-drift, gärna för kritisk infrastruktur med krav på 24/7 drift. Du är utvecklingsorienterad, gärna med vana av förändringsledning.
Du förväntas ha gedigna ledarskapserfarenheter, meriterande är om du har erfarenhet av att leda andra chefer eller ledare. Som ledare har du ett strategiskt helhetsperspektiv; prioriterar, levererar och bidrar till innovation samt visar öppenhet och tillit till dina medarbetare. Du har god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:

- God förståelse för IT-säkerhetsfrågor

- Teknisk bakgrund

- Erfarenhet av systematiskt arbete med IT-processer såsom ITIL, av IT-förvaltning   

  såsomPM3 samt av arbete med Lean/agila metoder

- Erfarenhet av inköp- och leverantörskontakter

- Arbetat på myndighet och bank/finans eller annan samhällskritisk organisation

- Erfarenhet av att vara leverantör av IT-drifttjänster



Personen vi söker
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har goda ledaregenskaper och leder genom ett aktivt ledarskap genom att involvera samt stötta medarbetare. Du är en kulturbärare med god tillit till dina medarbetare. Som person är du en god kommunikatör med gedigen samarbetsförmåga. Lyhörd, uthållig, ansvarstagande och personlig mognad är egenskaper som beskriver dig. Vi söker dig som har ett strategiskt perspektiv och är utvecklingsorienterad med ett kundperspektiv. Du är samhällsintresserad och omvärldsbevakar aktivt utvecklingen inom området.
Anställning
Tjänsten gäller en tillsvidareanställning. Semester enligt kollektivavtal. Placering för tjänsten är på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg. Tillträde snarast.
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.
Kontaktpersoner
I denna rekrytering samarbetar Svenska kraftnät med HRM Affärsutveckling AB. För mer information, vänligen kontakta Sara Bäckström, sara.backstrom@hrmab.se alt. Amanda Norstedt amanda.norstedt@hrmab.se tel. 08-556 088 60.



Fackliga representanter är Maria Bergqvist, SACO, tel. 010-475 82 90 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når de också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Ansökan
Vi behöver din ansökan senast 19 augusti 2018. Intervjuer kommer ske löpande, skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt!

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön - Fixed salary
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 26 juli 2018

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


Service Manager

Service Manager

6 juni 2024

29 maj 2024

Chef till nya sektionen Delivery

Chef till nya sektionen Delivery

22 maj 2024