Svenska kraftnät söker en Incident manager

Svenska kraftnät söker en Incident manager

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu en Incident manager! Här erbjuds du en spännande roll i kärnan av energiomställningen i Sverige. Du kommer att arbeta med kritiska incidenter och problemutredningar inom IT i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamheter.

Om tjänsten
Svenska kraftnät är den myndighet som har regeringens uppdrag att säkerställa en hållbar och säker elförsörjning. Energibranschen och Svenska kraftnät genomgår en stor omvandling med en kraftig ökning av förnyelsebar produktion och stor efterfrågan på el i samband med elektrifieringen. Vi är inne i en mycket utvecklande fas.

Som Incident manager kommer du att tillhöra enheten IT-arbetsplats som ligger under avdelningen IT Infrastruktur och drift. Enheten består idag av förvaltningen IT-arbetsplats och funktionen IT-Support som tillsammans ansvarar för supporten till våra slutanvändare och vår digitala arbetsplats. Här ingår även teamet som arbetar med våra operativa ITSM processer som idag består av två personer. Svenska kraftnäts IT-avdelning har under de senast åren jobbat med att implementera de operativa ITIL-processerna. Incidentprocessen är nu delvis på plats men behöver utvecklas vidare. För detta arbete behöver vi en erfaren Incident manager som kan arbeta operativt med incidenter och vidareutveckla processen. 

Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma. Tjänsten innebär att du kommer ha periodvis beredskap var femte vecka eller mer där du kommer att agerar Major incident manager för våra kritiska incidenter.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Incident manager kommer du att agera Major incident manager vilket innebär att leda de kritiska incidenter som uppstår och slutrapportera. Du kommer att coacha och stödja förvaltningarna i incidentprocessen, leda dagliga pulsmöten för förvaltningsledare och tekniker samt följa upp, utveckla och utbilda inom incidentprocessen. Vidare innebär rollen att producera och uppdaterar mallar, checklistor och andra processrelaterade stöd samt utveckla vårt ärendehanteringssystem kopplat till processerna.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en eftergymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vidare har du:


• flerårig arbetslivserfarenhet av incidenthantering inom IT i rollen som Incident manager
• flera års arbetslivserfarenhet av att förvalta och utveckla processer inom ramen för ITIL
• flerårig arbetslivserfarenhet av processledning inom IT
• erfarenhet av arbete med ITSM-ärendehanteringssystem
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi ser det som meriterande om du har:


• ITIL-certifierad på minst foundation-nivå
• erfarenhet av PM3 genom exempelvis arbetslivserfarenhet och certifieringar
• erfarenhet av agila arbetssätt och devops
• erfarenhet av elbranschen och kraftsystem.

Dina personliga egenskaper
I din roll kommer du ha olika kontaktytor, därför söker dig som har en god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och uppskattar att göra det. Du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i små och stora grupper. Då enheten ansvarar för supporten till våra slutanvändare och vår digitala arbetsplats söker vi dig som är serviceinriktad och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är även flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Då rollen bland annat innebär att du kommer att coacha, stödja, utveckla och utbilda inom incidentprocessen söker vi dig som kan leda och motivera andra samt skapa engagemang och delaktighet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Nickoletta Pihl, tel. nr. 010-475 97 33 alternativt ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 4 maj 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 4 maj 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


29 september 2023

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

28 september 2023

27 september 2023

27 september 2023