Svenska Kraftnät söker en Verksamhetsutvecklare /Service Level manager

Svenska Kraftnät söker en Verksamhetsutvecklare /Service Level manager

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi på Svenska Kraftnät söker nu dig som vill arbeta i rollen som Service Level Manager med att följa upp och säkerställa leveransförmågan för några av samhällets mest kritiska IT-system.

På avdelningen IT-strategi och Styrning inom IT-divisionen arbetar du med strategiska och operativa styrningsfrågor för en bred portfölj av system och tjänster, bl.a. för att säkerställa driften av stamnätet, elhandel och avräkning. Specifikt kommer du i nära samarbete med förvaltningarna verka för en effektiv leveransuppföljning genom stöd och vägledning, vidareutveckling av processen, samt uppföljning och rapportering.    

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Service Level Manager arbetar du med verksamhetsutveckling för att stödja i huvudsak förvaltningarna vid etablering och med efterlevnad av krav och servicenivåer för bl.a. samhällskritiska IT-system och tjänster. Med utgångspunkt i bl.a. ITIL-ramverket och förvaltningsmodellen PM3 tillser du att processen, verktyg, dokumentation och mallar är anpassade för en effektiv systemförvaltning i syfte att uppnå överenskomna krav och servicenivåer. I arbetet ingår kontinuerlig uppföljning och rapportering av leveransförmågan till bl.a. förvaltningar och ledningsgrupp.

Tjänsten innefattar även att:


• Bidra med åtgärdsförlag till förvaltningarna i syfte att upprätthålla överenskomna krav och servicenivåer.
• Agera kravställare mot ITSM-ärendehanteringssystem, samt utforma och vidareutveckla för processen nödvändiga mallar, checklistor och rapporter.
• Medverka i arbete för att vidareutveckla strukturen och modellen för leveransuppföljning, vilket bl.a. kan innebära att stödja organisationen i tjänsteorienteringen av IT och anpassning till agila principer och metoder.

Tjänsten ger dig möjlighet att arbeta med några av landets mest kritiska IT-system, i en organisation som förändras i snabb takt i ljuset av bl.a. systemautomatisering, internationalisering och en hållbar utveckling.

 Din bakgrund

Du har högskole-/universitetsutbildning om minst 180hp, gärna med civilingenjörsexamen med inriktning mot systemvetenskap, datateknik eller motsvarande. Vidare har du erfarenhet av:


• ITIL-processerna genom tidigare arbetslivserfarenhet och är ITIL-certifierad på minst foundation-nivå.
• Arbete med leveransuppföljning, i rollen som Service Level Manager eller motsvarande roll.
• Arbete med processutveckling, processarbete eller processimplementation och gärna arbetat som processansvarig, processägare eller motsvarande.
• Arbete med ärendehanteringssystem för ITSM.
• Du kommunicerar på svenska och engelska både i tal och i skrift.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:


• Förvaltningsmodellen PM3 genom exempelvis arbetslivserfarenhet och certifieringar.
• Tidigare arbete inom elbranschen och kraftsystem.
• Agila arbetssätt, CI/CD och devops.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker en person med god samarbetsförmåga, eftersom rollen kräver breda kontaktytor och ett nära samarbete med bl.a. andra processansvariga och förvaltningar. Du behöver ha goda ledaregenskaper och vara tydlig i din kommunikation, eftersom rollen innebär att bl.a. coacha och utbilda kollegor, samt rapportera till olika intressenter. Du behöver ha en serviceinriktad attityd och egenskapen att vara flexibel och öppensinnad kombinerat med en känsla för kvalitet, struktur, ordning och reda.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Anette Dell’Orto, tel. nr. 010-475 81 03 alternativt HR-partner Ann-Britt Andersson, tel. nr. 010-475 85 28. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 14 juni. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2020
  • Ansök senast: 14 juni 2020

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


29 september 2023

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

28 september 2023

27 september 2023

27 september 2023