Systemansvarig till stadsledningsförvaltningen

Systemansvarig till stadsledningsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Mölndal Vision 2022 lyder ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 5200 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals nära på 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Tjänsten är placerad på Stadsledningsförvaltningen som är kommunstyrelsens förvaltning med särskilt ansvar att leda, styra och stödja inom de strategiska processer som kommunen arbetar med.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsorienterad systemansvarig som ska driva, utveckla och underhålla stadens beslutsstödsystem. Under inledningen av 2021 upphandlar Mölndals stad ett IT-stöd som ska ge chefer en helhetsbild av mål, verksamhet, ekonomi och personal inom deras respektive område. Du kommer att stötta stadens chefer och verksamhetsutvecklare i användningen av systemet. Du kommer att genomföra praktiska anpassningar och administrera systemet och dess olika moduler utifrån de arbetssätt, krav och de behov som staden har.

I rollen som systemansvarig är du stadens kontaktperson gentemot leverantören, hanterar ärenden till/från leverantörer och genomför vid behov tester. Du informerar verksamheten om förändringar, aktuella aktiviteter, system- och driftstatus, dokumenterar och följer upp. Du tillhandahåller målgruppsanpassat användarstöd framförallt till förvaltningarnas superanvändare och genomför utbildningar vid behov.
I rollen som systemansvarig kommer du att arbeta nära stadens ledningscontroller samt andra funktioner med ansvar för stadens IT-, ekonomi- och HR-system. Tillsammans kommer ni att säkerställa att arbetet i systemet stödjer stadens chefer på bästa sätt och följer kommunens modeller och processer för systemförvaltning samt ledning och styrning inom verksamhet, HR och ekonomi.

Detta är en ny roll vilket gör att fler arbetsuppgifter kan tillkomma över tid. Det kommer också finnas möjligheter att påverka innehåll och utveckling av rollen.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, systemutveckling, statsvetenskap eller liknande. Du har minst ett par års erfarenhet från arbetslivet och har mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom eller mot en offentlig organisation. Har du arbetat med liknande uppgifter tidigare ser vi även det som meriterande.

Som person är du en initiativtagare med god kommunikationsförmåga och hög social kompetens. Du är ansvarsfull, strukturerad och kan arbeta självständigt. Vidare är du tekniskt intresserad och utvecklingsinriktad. Det är viktigt att du är intresserad av verksamheten som helhet och att du snabbt kan få en övergripande förståelse för verksamhetens olika delar. Eftersom du kommer att samarbeta med personer inom varierande ansvarsområden är det viktigt att du har god förmåga till helhetssyn, är lösningsorienterad och tycker om att samarbeta med andra människor.

Vi söker rätt person för uppdraget och kommer att fästa stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


6 september 2023

6 september 2023

6 september 2023

6 september 2023