Systemförvaltare

Systemförvaltare

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster.
Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv.

Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter.
Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.

Systemförvaltare
Vi söker dig som brinner för IT - frågor och digitalisering med förmåga att utveckla och förena teknik med verksamhetens behov. Tjänsten som Systemförvaltare ingår i Utveckling- och
kunskapsstyrningsenheten. I den enheten ingår enhetschef, verksamhetsstrateg, verksamhetsstrateg med IT-inriktning, verksamhetsutvecklare, medicinskt ansvarig sjuksköterska samt samordnare för God och näravårdsprojektet. Enhetens uppdrag är att stödja förvaltningsledningen i arbetet med
att leda, utveckla och följa upp kvalitets-, utvecklings- och kunskapsstyrningsarbetet. Som Systemförvaltare har du en viktig roll i det.


Socialförvaltningen använder en hel palett av IT-stöd för att utföra sina uppdrag som exempelvis system för:
processkartläggning, handläggning och dokumentation, lås, larm, planering, målstyrning,
verksamhetsrapportering, kvalitetsledning, beslutstöd, samverkan, dokumentationshantering, e - learning och e-tjänster. Inom snar framtid kommer nya utmaningar och möjligheter i form av LMS, IAM, e-arkiv med mer.

Socialförvaltningen är nu inne i en spännande fas. Ett nytt verksamhetssystem har driftsatts under 2021. Du har nu chansen att komma in i ett mycket spännande skede där du tillsammans med oss kommer att kunna utforma mycket av det framtida arbetet.


Vi söker en Systemförvaltare till Socialförvaltningen
Socialförvaltningens uppdrag är bland annat att möjliggöra och utföra de beslut som fattas av
socialnämnden. Förvaltningen ska bedriva en effektiv och rättsäker socialtjänst utifrån lagstiftning med fokus på individens behov och resurser. Förvaltningen erbjuder stöd till kommunens invånare i livets alla skeenden och omfattar verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, hemtjänst, särskilt boende, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.
Socialförvaltningen har idag två systemförvaltare och en verksamhetsstrateg med IT-inriktning som tillsammans ansvarar för systemen
Lifecare (Procapita), Phoniro, Prator, 2c8 och Sharepoint. Då en av systemförvaltarna går vidare till andra uppdrag söker vi en ersättare som kommer att få dela huvudansvaret för vårt verksamhetssystem.


Du kommer att arbeta och ansvara för flera av de ovan nämnda system i nära samarbete med ytterliggare en systemförvaltare och verksamhetsstrateg med IT- inriktning.
Socialförvaltningen har upphandlat ett verksamhetssystem som ska täcka hela
förvaltningens behov, detta system är Lifecare som levereras av Tieto. Lifecare kommer att ersätta systemen Procapita och Treserva. 


Arbetsuppgifter
I ditt uppdrag som Systemförvaltare säkerställer du att systemen får avsedd nytta både för
Socialförvaltningen som helhet och för respektive verksamhet. För att göra det kommer du att:
- delta som en central roll i det vidare utvecklingsarbetet med Socialförvaltningens nya verksamhetssystem Lifecare.
- I samarbete med verksamheterna ansvara för att processerna i systemen är optimala utifrån ett systemperspektiv samt utifrån lagkrav, uppföljning, och statistik.
- samverka med andra funktioner inom Utveckling- och kunskapsstyrningsenheten såsom
systemförvaltare, verksamhetsstrateg med IT-inriktning, verksamhetsstrateg, verksamhetsutvecklare och medicinskt ansvarig sjuksköterska samt samordnare för God och nära vård.
- uppdatera, planera och införa nya versioner och moduler i vårt verksamhetssystem.
- utbilda, ge support och användarstöd i olika former till våra användare.
- ha kontakter med leverantörer.
- fungera som systemexpert gentemot verksamheterna och centrala stödfunktioner.
- till Socialstyrelsen leverera begärda statistikuppgifter.
- delta i arbetet med att sammanställa information som skapas i verksamhetssystemen för interna och externa behov. (Beslutsstöd).
- samarbeta med andra enheter vid upphandling, implementering och förvaltning av välfärdstekniska lösningar.


Kvalifikationer
Relevant utbildning på högskolenivå alternativt annan eftergymnasial utbildning är önskvärt. Arbetsgivaren bedömer vad som är relevant utbildning. Erfarenhet av att sätta sig in i och förstå komplexa verksamhetsprocesser och IT-system är ett krav.


Som person ska du för att lyckas i din roll vara van vid att ta ansvar, vara noggrann och drivande då stor del av arbetet sker i projekt- och förändringsarbete. Det är också viktigt att du är lyhörd och pedagogisk samt har en utpräglad samarbetsförmåga och servicekänsla. Du har lätt för att formulera dig såväl muntligt som skriftligt.
Du känner dig bekväm i sammanhang där du förväntas hålla föredrag och informera större grupper.

Meriterande är om du
har erfarenhet av offentlig sektor, primärt vård och omsorg. 
har kunskap och erfarenhet av arbete med beslutsstöd:
- Databaser (Exempelvis Microsoft Access/SQL-server)
- Utveckling i beslutsstödssystem (Exempelvis SQL/Excel//andra beslutsstöd)
- Utdataplattformer/Integrationslösningar (ex, ETL/VBA)
- Erfarenheter av välfärdstekniska lösningar (ex, Nyckelfria lås/Digitala Trygghetslarm/Digital tillsyn).


Arbetstid/varaktighet
Heltid. Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning.


Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand!

Säkerhetsprövning
Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Förvaltningschef Sig-Britt Ahl
0611-34 86 05
VISION Rolf Rödlund
070-191 94 82
JUSEK Mats Gradin
073-274 54 54
Kommunal Malin Lövkvist
070-419 86 88
Tf Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91 070-210 13 15
Lärarförbundet Leif Lundin
0611-34 88 77
Fena Rekrytering AB Nina Stering-Näslund
070-660 26 24
Skolledarförbundet Kenneth Svanemar Näslund
070- 252 11 72
Kommunal Annelie Persson
0611-34 89 07
Verksamhetschef Södra området Eva Claesson
070-346 61 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härnösands Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2022
  • Ansök senast: 26 april 2022

Besöksadress

Storgatan 30
None

Postadress

None
HÄRNÖSAND, 87180

Liknande jobb


IT-specialist applikationsförvaltning

1 juni 2024

Solution Owner D365

Solution Owner D365

31 maj 2024