Systemförvaltare av ekonomiadministrativa system till SCB

Systemförvaltare av ekonomiadministrativa system till SCB

Arbetsbeskrivning

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Vill du vara en del i vårt team som arbetar med våra ekonomiadministrativa system? Vill du bidra i arbetet till en effektiv planering och uppföljning? Är du en driven och lösningsorienterad person som levererar resultat med god kvalitet?

Hos oss kommer du att tillhöra ett team av 3 engagerade kollegor. Du arbetar också nära kollegor som arbetar med redovisning och controllerverksamhet och sammanlagt är vi 14 personer på sektionen.

Du arbetar tillsammans med dina kollegor för att uppnå målet att ge ett effektivt och uppskattat stöd till verksamheten.  Vi är just nu inne i ett förändringsarbete där vi har infört ny ekonomi- och verksamhetsstyrning vilket ger behov av förändringar i våra system och förvaltning av dessa för att kunna tillgodose verksamhetens behov på bästa sätt.

Vill du ...


• arbeta med systemförvaltning av SCB:s ekonomiadministrativa system
• arbeta med behörighetshantering av SCB:s ekonomiadministrativa system
• i samarbete med externa leverantörer av systemen och SCB:s IT-avdelning ansvara för uppgraderingar och förbättringar av systemen 

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

SCB använder Agresso/UBW som affärssystem, Visma Proceedo för inköp och fakturahantering samt egenutvecklade system för bl.a. ekonomiuppföljning samt Power BI. 

Arbetet utförs löpande men med arbetstoppar vid månadsavslut samt vid årsbokslut. 

Eftersom tjänsten innebär förvaltning och utveckling av våra ekonomiadministrativa system är det viktigt att du har en god förståelse för ekonomiska samband.

 Ytterligare arbetsuppgifter kan vara att delta inom sektionens eller enhetens övriga ansvarsområden.

 

Om dig
 

Vi vill att du har:


• högskoleutbildning på minst 60 högskolepoäng
• minst 2 års erfarenhet av arbete med systemförvaltning av ekonomiadministrativa systemuppgifter
• goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande är om du även har:


• utbildning inom företagsekonomi
• erfarenhet av systemen Agresso/UBW och Visma Proceedo samt BI-system
• kunskap i SQL och Power BI
• erfarenhet av att vara projektledare och driva förbättringsarbeten                            

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara självgående och ta ett stort ansvar för dina uppgifter. Då arbetet sker i team är det även viktigt med god samarbetsförmåga så att du tillsammans med dina erfarna kollegor driver arbetet framåt. Du har en problemlösande analysförmåga och stort intresse för ekonomiadministrativa system och hur de kan utvecklas för att möta verksamhetens behov inom planering och uppföljning.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information
 

Den här tjänsten finns på sektionen för Verksamhetsstyrning och ekonomi i Örebro, Klostergatan 23.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Kim Bergenarp tel 010-479 60 61.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.

Marina Rauséus, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2023-05-31.
Diarienummer: A2023/2112.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statistiska centralbyrån
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 31 maj 2023

Besöksadress

Karlavägen 100
None

Postadress

Box 24 300
Stockholm, 10451

Liknande jobb


Solution Owner D365

Solution Owner D365

31 maj 2024

Product Manager CRM

Product Manager CRM

31 maj 2024