Systemförvaltare -förvaltning, administration, utveckling av ekonomisystem

Arbetsbeskrivning

Ekonomienheten, Utrikesdepartementet

För dig som har erfarenhet av systemförvaltning och är pedagogisk och utvecklingsinriktad väntar ett omväxlande och intressant arbete på Utrikesdepartementet. Du kommer att arbeta med systemadministration men också med utbildning av användare och vara delaktig i utvecklingsprojekt.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att förvalta och administrera ekonomisystemet för utrikesförvaltningen. En viktig del i dina uppgifter är att säkerställa fungerande gränssnitt mellan ekonomisystemet och angränsande system. Du kommer även att hantera ett avgifts- och fakturahanteringssystem. I arbetsuppgifterna ingår också att utveckla ekonomisystemets tillämpning och att aktivt bidra i utvecklingsprojekt där övriga system berörs. Ett IT-system som ska stödja Utrikesdepartementets bidragshantering är under utveckling och du kommer att delta i det arbetet.

Du kommer att vara ett viktigt stöd för användarna på våra ca 100 utlandsmyndigheter och inom departementet. Det innebär t.ex. framtagande av instruktioner och manualer och att svara på frågor. Enheten arrangerar varje år ett stort antal utbildningar för verksamheten. Du kommer att medverka i de utbildningar som enheten arrangerar och beroende på din erfarenhet och ditt intresse för utbildning kan du komma att få ansvar för delar av kursutbudet.

Arbetet kommer att bedrivas i nära samarbete med Regeringskansliets enhet för ekonomi och lön som ansvarar för hela myndighetens övriga ekonomi- och personaladministrativa system.

Ditt kontaktnät kommer att vara mot användare på utlandsmyndigheter och departementets enheter, Regeringskansliets enhet för ekonomi och lön, Regeringskansliets IT-enhet, leverantörer m.fl.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen eller motsvarande inom ekonomiområdet samt goda kunskaper och erfarenheter av systemförvaltning av Business World (Agresso) eller annat likvärdigt affärssystem. Du ska ha flera års erfarenhet av systemförvaltning och administration samt kunna använda SQL. Vi ser också att du har kunskap och erfarenhet av redovisning. Erfarenhet av Business World med ett större antal klienter och valutor är meriterande liksom erfarenhet av Proceedo och SharePoint. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att planera och hålla utbildningar.

Dina egenskaper
Du eftersträvar ständig utveckling i ditt arbete för att uppnå förbättring och effektivitet. Du är noggrann, strukturerad, pedagogisk och ordningsam. Som person är du positiv och serviceinriktad och uppskattar samarbete. Du är ansvarsfull och slutför dina arbetsuppgifter med god kvalitet och är inte rädd för att hugga i där det behövs. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Tillträde i slutet av januari 2018. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin Gustavsson som är enhetschef, på 08-405 25 14, eller Christian Friman som är biträdande enhetschef, på 08-405 52 90. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Ryberg på 08-405 29 50. Fackliga representanter för UPF (Saco) och ST-UD nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 november 2017.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 oktober 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024

Ekonom

Ekonom

21 mars 2024