Systemkunnig Business Controller!

Arbetsbeskrivning

Vi söker i dagsläget en interim Business Controller till ett statligt bolag med placering på Kungsholmen, Stockholm.



Uppdraget är ett föräldravikariat med start i mitten av mars och pågår initialt till sista maj, 2025.

För rätt person finns eventuellt möjlighet till fast anställning hos kund efter avslutat uppdrag.

*Notera att vi ej tar emot underkonsulter för detta uppdrag.



Om rollen:



Business Controller-teamet består av fem medarbetare med olika områdes- och avdelningsansvar och bistår verksamheten ur ett finansiellt perspektiv. Som business controller ansvarar du för att säkerställa korrekthet i kostnadsnivåer i månadsbokslut, utför analys och återkopplar till verksamhetscheferna hur utvecklingen ser ut. Driver och stöttar verksamhetscheferna i budget- och prognosarbetet.

Organisatoriskt utgör enheten du kommer tillhöra en grupp Business controllers på fem personer med olika områdes- och avdelningsansvar, som rapporterar till CFO. Business Controller-gruppen tillhör avdelningen Ekonomi som också består av en redovisningsgrupp om 10 personer med en gruppchef som i sin tur också rapporterar till CFO. Avdelningen som du kommer stötta heter Operativa avdelningen och är den största avdelningen inom bolaget med ca 200 personer, fördelade över hela landet. 

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

• Driva och stödja i planerings- och budgetarbetet, uppföljning, analys och prognoser samt andra aktuella uppgifter inom verksamhetsområdet

• Bokslutsarbete där det ingår att analysera utfall och säkerställa korrekthet i kostnadsnivåer. Vid behov skapa bokföringsorders.

• Stödja verksamhetschefer i att göra analys av utfall jämfört med budget och prognos

• Interagera med verksamheten för att säkerställa tillgång av rapporter och analyser som behövs för en god kostnadskontroll

Om dig

Vi söker dig med en universitetsutbildning inom ekonomi, samt ca 3 års relevant arbetslivserfarenhet. Troligtvis har du en bakgrund inom revision eller som Business Controller. Rätt kandidat har en god grundförståelse för redovisning och rapportering samt ett intresse för analys och ekonomistyrning. Du kommer att ha nära samarbete med verksamhetschefer vilket ställer krav på god kommunikativ och social förmåga. Rätt kandidat tar för sig, arbetar på ett strukturerat sätt och har en god förmåga att prioritera sitt arbete. För att lyckas i rollen och trivas i bolaget krävs ett prestigelöst förhållningssätt och gärna ett intresse för samhällsfrågor.

Kvalifikationer

• Kan enkelt kommunicera ekonomi med interna medarbetare och externa intressenter

• Avancerade kunskaper inom Excel

• Kunskaper och erfarenhet av IFS och/eller PowerBi är meriterande



Ansökan

Som konsult hos Eqonomy/Wise Professionals erbjuds du alltid en marknadsmässig lön, friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och anslutning till vårt kollektivavtal – inget är viktigare för oss än att du känner dig trygg i din anställning. På samma sätt som vi ställer höga krav på dig som konsult förväntar vi oss också att du ställer höga krav på oss som arbetsgivare. Oavsett vart du befinner dig i din karriär så ska konsultrollen hos EQonomy/Wise Professionals ge dig kunskap och erfarenhet som du kan bära med dig på vägen till nästa spännande utmaning.

Har du frågor om rollen kontakta Shadi Mårtensson, shadi.martensson@wise.se För att söka rollen klicka på ”sök rollen”, samt bifoga CV. Notera att personligt brev inte är obligatoriskt i denna ansökningsprocess.

I konsultvärlden går saker ofta snabbt så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vänta därför inte med din ansökan.

Varmt välkommen att söka!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 februari 2024
  • Ansök senast: 31 mars 2024

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


28 november 2023