Teamledare/Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.

Vi satsar på framtiden och utökar bemanningen med ytterligare en familjehemssekreterare teamledaransvar.

Socialförvaltningen söker teamledare/familjehemssekreterare till individ- och familjeomsorgens familjehemsenhet. Familjehemsenheten är ett samarbete mellan Köping, Arboga och Kungsörs socialförvaltningar med placeringsort Arboga. Enheten består av fyra familjehemssekreterare och en halvtids assistent.

Enheten rekryterar, utreder och utbildar familjehem till barn och ungdomar på uppdrag av de tre kommunernas utredningsenheter. Familjehemssekreterare stödjer/handleder familjehem i deras uppdrag och samarbetar med de tre kommunernas barnföljare/socialsekreterare.

Arbetsuppgifter
Förutom att du arbetar som familjehemssekreterare tar du emot förfrågningar gällande familjehem och kontaktfamiljer från de tre kommunernas socialsekreterare. Du ansvarar för att leda och fördela arbetet inom arbetsgruppen.

Ett stort fokus i rollen är att coacha, vägleda och entusiasmera medarbetare enskilt och i grupp. Du säkerställer en rättssäker handläggning och bidrar till god arbetsmiljö.

Du ansvarar för omvärldsbevakning inom området.

I uppdraget ingår också att vägleda arbetsgruppen att nå gemensamma mål och skapa engagemang och delaktighet. Du bidrar även till verksamhetsutveckling och är inte rädd för att ta egna initiativ och fatta beslut.

Kvalifikationer
För att trivas i rollen som samordnare måste du vara flexibel och ha lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter och ha en god organisatorisk och administrativ förmåga. Du är självständig i ditt arbete, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan lätt hitta nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Vi förutsätter att du är bra på att skapa och upprätthålla goda relationer och att du trivs med att samarbeta och samverka. Du är lugn och stabil i stressiga situationer.

Ett krav för denna tjänst är att du har en socionomexamen eller en annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt flerårig erfarenhet av att handlägga barn- och ungdomsärenden inom IFO samt bred erfarenhet från familjehemsvård och rekrytering av familjehem.

Det är också en fördel om du har erfarenhet av att leda grupper. Du har god datavana och goda kunskaper om gällande lagstiftning. Eftersom ett stort fokus inom verksamheten är möten med andra människor och service, är det meriterande om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat serviceinriktat.

På ett ansvarsfullt och självgående sätt skapar du engagemang och får andra med dig samt driver arbetet framåt mot resultat. Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation och att du har en förmåga att kunna fatta beslut. Du kommer gärna med förslag och idéer som du tillsammans med din grupp arbetar vidare med för att omsätta i praktiken och på så sätt utvecklar arbetet. I denna roll behöver du vara bekväm med att tala inför en grupp samt ha en förmåga att ansvara för processer inom gruppen. Du behöver ha en beredskap att kunna bistå familjehemssekreterare i hantering av familjehemsärenden. Dina personliga egenskaper har stor betydelse för organisationens framgång och för att lyckas i rollen, krävs bland annat att du är lösningsfokuserad och har ett kreativt förhållningssätt. Du har helhetssyn och ett stort fokus på samverkan internt och externt.

Körkort
B-körkort krävs.
Egen bil i tjänsten behövs.

Arbetstid och omfattning
Heltid. Tillsvidare.
Tillträde snarast möjligt.

Lön
Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.

Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvård och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.

Kontaktperson
Enhetschef Susanne Lundberg.

Facklig kontakt
Vision: Carl-Johan Victorin, 0589-870 83.
Akademikerförbundet Clary Burman, 0589-871 50.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 april.
Ansöker gör du via extern webbplats: www.hrsupporten.se/arboga.php refnr 722/15.

Välkommen med din ansökan!


Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Åsa Påhls
0589-870 36
HR-specialist Carola Lilja
0589-871 24
Vision Carl Johan Victorin
0589-87083
SSR Clary Burman
0589-871 50
Enhetschef Seid Dujsic
0589-876 16
Bitr rektor Malin Sigmundsson
0589-873 19, 07
Rektor Per Gamalielsson
0589-873 10
Ordförande lärarförbundet Sylvia Bergström-Sparv
0589-873 88
LR Birgitha Algefors
0589-872 70
Rektor Lena Österlund
0589-872 99

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arboga kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning.
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 2 april 2015

Besöksadress

Smedjegatan 5
None

Postadress

Smedjegatan 5
Arboga, 73221

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024