Teknisk handläggare inom konfigurations- och underhållsuppföljning

Arbetsbeskrivning

Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretagföretag verksamt inom flyg-, land- och
marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling.

Vår verksamhet bygger på teknik i den absoluta framkanten. Vi är övertygade om att vårt sätt att arbeta flyttar gränserna för det möjliga och skapar förutsättningar för en bättre värld.



Vad du blir en del av
Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.

Avdelningen Maintenance information består av fyra sektioner och har ca 80 medarbetare placerade i Såtenäs, Linköping, Arboga, Järfälla och Uppsala. Avdelningen är även representerad internationellt. Våra medarbetare arbetar med kundanpassad underhållsinformation, driftuppföljning, systemförvaltning, lagerhållning och logistikplanering samt framtagande av styrande rutiner och regelverk för våra kunders underhållsverksamhet.

Våra huvudkunder är Försvarets Materielverk (FMV) och Försvarsmakten (FM). Avdelningen arbetar även i större projekt inom Saab AB.

Din framtida utmaning
Har du intresse för och erfarenhet av materielunderhåll med fokus inom flygområdet? Trivs du också att vara drivande i många kundkontakter där du självständigt får bistå med tekniskt stöd och verka som sakkunnig i tekniska underhållsfrågor och utredningsärenden? Då kan du vara den vi söker till rollen som teknisk handläggare.

Dina arbetsuppgifter kommer att variera inom följande områden för säkerställande av den kontinuerliga luftvärdigheten:
•   teknisk bokföring
•   införande av Tekniska Order samt Servicebulletiner
•   underhållsdata
•   uppläggning av nya baselinestrukturer samt uppdatering av befintliga
•   konfigurationsstyrning
•   individregistrering
•   kundstöd gentemot FM, FMV och försvarsindustrin

Arbetsuppgifterna rör i första hand Försvarsmaktens flygplan, helikoptrar, obemannade flygsystem, basmateriel samt personlig flygförarutrustning och utförs i Försvarsmaktens befintliga informationssystem (Fenix, Didas, GDU/ARM). Du kommer även att, som verksamhetskunnig, verka som konsult mot Försvarets Materielverk och utgöra ett kompetensstöd gentemot Försvarsmakten, FMV och övrig förvarsindustri.

I tjänsten ingår vissa resor.

Den du är idag
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper då du kommer verka inom en väl fungerande arbetsgrupp och du behöver kunna skapa och bibehålla relationer såväl internt som externt. Det är viktigt att du självständigt kan driva ett lösningsfokuserat arbete och inte är rädd för att ta egna initiativ inom givna regelverk.

Vi värdesätter om du har utbildning och/eller erfarenhet av arbete med underhållsplanering och tolkning av underhållsdirektiv.

Vi värdesätter även om du har erfarenhet från tekniskt och/eller administrativt arbete med Helikoptersystem, JAS 39 Gripen eller andra komplexa, militära eller civila, flygsystem.

Du har goda kunskaper i engelska, såväl i tal som skrift.

Du har även körkort B.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johan Almgren, sektionschef
+46 589 814 81
Niklas Gunnahr
+46 76 637 1010
Catarina Lindholm
+46 13 184 574
Jonas Andersson, HR
+46 589 811 63
Michael Gurmark
+46 13 182 743
Martin Wickström, sektionschef
+46 470 420 11
Henrik Jansén, rekryterande chef
+46 734 37 17 01
Erik Hermansson, HR
+46 734 327 067
Ingrid Rodin, rekryterande chef
+46 766 371 250
Ulrika Svedbo, Experis
+46 11191894

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Support and Services -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Efter avtal
  • Tillsvidare
  • Publicerat: 19 februari 2014

Besöksadress

Br Ugglas gata
None

Postadress

-
-, -

Liknande jobb


1 februari 2024

Flygtekniker F50

Flygtekniker F50

27 januari 2024