Teknisk support, med intresse för affärsutveckling

Teknisk support, med intresse för affärsutveckling

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Jobbeskrivning
En av de viktigaste komponenterna i elektrifieringen av transportsektorn är laddinfrastrukturen, och den viktigaste funktionen där är att laddstationerna ska fungera. Vi söker nu fler personer som kan hjälpa oss med detta. Är du strukturerad, kundfokuserad och har intresse av att utveckla en verksamhet och affär framåt? Är du intresserad av att arbeta med hållbarhet, elektrifiering och teknik? Är du redo för utmaningen det innebär för ett start-up att gå in i nästa fas? Vill du tillhöra ett team med hög kompetens, ett brinnande engagemang och höga ambitioner? Då kan detta vara det du söker.
Omställningen till en elektrifierad bilflotta går snabbt och biltillverkarna kämpar med att mätta behovet från marknaden! I samma takt ökar kraven på tillgänglig och tillförlitlig laddinfrastruktur. Med Vattenfall InCharge vill vi bidra till omställningen genom att erbjuda företag produkter och tjänster för att kunna ladda bekvämt och det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Vi driver dessutom ett av Nordens största nätverk av publik elbilsladdning, för att det ska kunna vara enkelt att resa dit du vill med elbil. Vi brinner för det vi gör, och vill att våra kunder ska ha en utomordentlig upplevelse.


Om rollen
Vi vill nu utöka vår tekniska support och hoppas att det är du som börjar hos oss. Du kommer arbeta med att lösa situationer när det uppstått problem med att ladda på våra eller kunders laddstationer. Du kommer ingå i teamet Asset and Customer Management som förvaltar, vårdar och utvecklar existerande laddstationer och kundrelationer. Teamet arbetar både reaktivt och proaktivt. Vi söker en junior person och en mer erfaren person. Som junior kommer din roll framförallt fokusera på att ta reaktiva case som eskaleras till oss. För de som är mer erfarna förväntas det att man även jobbar proaktivt, dvs identifierar fel och agerar på dem innan våra kunder gör det, identifierar åtgärder som minskar att fel uppstår och tänker på proaktiv dialog till våra kunder. När du är mer erfaren förväntas du även ha ett eller flera ansvarsområden tex några specifika kunder eller leverantörer. Alla förväntas även bidra till utveckling av arbetssätt och vår affär.
Du kommer vara den tekniska experten som inte bara förstår våra produkter och tjänster så bra att du kan felsöka och hitta lösningar men du förstår också värdet av att ha kunden i fokus och ha tät och tydlig kommunikation med dem. Förutom med andra i teamet kommer du närmast samarbeta och ha dialog med kunder, underleverantörer som tillhandahåller tekniker, hårdvaruproducenter och andra medarbetare inom Vattenfall InCharge. Det är inte ovanligt att helt nya situationer uppstår där kunskaper inom el, IT, nätanslutning, programmering och hårdvarukännedom behöver kombineras med affärssinne för att hitta en lösning - men alla i teamet stöttar varandra från start till slut. Vi är bara så bra som vi är tillsammans!
Vad du kommer göra:
Ta ansvar för kunders rapporterade problem och identifierade problem hos våra egenägda laddstationer.
Ha koll på inkomna ärenden tillsammans med andra i teamet och arbeta med dem enligt prioritetsordning.
Inhämta indata/situationsanalys, felsök, diagnostisera, identifiera och driva igenom lösning.
Felsökning görs oftast på distans genom våra olika system och att du vid behov skickar ut tekniker som kan åka ut på fält. I vissa situationer får du gärna åka ut tillsammans med en kollega för att kunna åtgärda situationer snabbare och lära dig mer om hårdvaran och installationer.
Eskalera eventuella olösta tekniska problem till lämplig instans.
Säkerställ löpande och korrekt feedback till kunder och andra intressenter.
Resonera med kunder om status på stationer och ge rekommendationer till kunder om uppgraderingsbehov – med hjälp av mer seniora teammedlemmar.
Dokumentera och stäng lösta ärenden
Bidra till korrekta rapporter i tid
Mer erfarna personer arbetar även med proaktivt support och är en positiv drivkraft i förändring och förbättring. Dvs man väntar inte på att kunder eller elbilsförare ska höra av sig om problem, utan man hanterar dem innan andra märker dem och man motverkar att fel/kundmissnöje uppstår från början. Man har även ett eller flera ansvarsområden.



Kravspecifikation
Vem du är:
Ingenjörsexamen (B.Sc eller M.Sc) eller likvärdig utbildning.
Förmåga att kunna förklara tekniska problem och lösningar utifrån mottagarens kunskapsnivå.
Analytisk och problemlösningsförmåga.
Strukturerad och noggrann.
Driven av att förstå tekniska problem och hitta lösningar tillsammans med andra
Kundfokus och förståelse för värdet av att hålla tät och tydlig kommunikation med kunder.
Flytande i svenska och engelska. Det svenska språket är viktigt då många dialoger är med svenska företag som förväntar sig att bemötas av svensktalande medarbetare.
Grundkunskaper inom programmering.
Arbetserfarenhet från liknande positioner eller kunskap kring laddstationer är meriterande
Elektrikerbakgrund eller utbildning ses som en fördel men ej ett krav.
Förmåga att kommunicera förändringsbehov, status och resultat i ppt och excell. Förmåga att driva igenom förändringar.

Ytterligare information
Vi erbjuder en spännande arbetsplats där ingen dag är den andra lik. Hos oss får du möjligheten att kombinera ett teknik-, affärs- och hållbarhetsintresse. Du kommer få erfarenhet av olika system, hårdvaror och mjukvaror, möjlighet att arbeta nära IT och utveckling, samarbete i ett team och bli guidad från experter inom området. Organisationen genomsyras av öppenhet och värnar om att ta emot nya perspektiv och idéer. Vi har förståelse för att alla inte har kunskap om området vid start då det är en relativt ny bransch – vi kommer hjälpa dig med rätt intresse och driv att förstå våra produkter, arbetssätt och tjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vattenfall
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 december 2023
  • Ansök senast: 31 december 2023

Postadress

None
Stockholm, 16287

Liknande jobb


10 april 2024

Teknisk chef

7 mars 2024

26 februari 2024