Tjänsteansvarig Digital Arbetsplats

Tjänsteansvarig Digital Arbetsplats

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Tjänsteansvarig Digital Arbetsplats erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT- jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa med ytterligare 100 personer de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.

Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss!

Om tjänsten
Som Tjänsteansvarig Digital Arbetsplats tillhör du den enhet som är ansvarig för den digitala arbetsplatsen hos Svenska kraftnät och som hanterar olika delar av IT-infrastrukturen. I din roll leder du ett team om 13 medarbetare (anställda och konsulter). Ditt team består av kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister. Enheten består av 21 anställda och konsulter. I linje med dig har du 4 kollegor som ansvarar för övriga områden (samtliga inom enheten ”IT Infrastruktur och Drift”). Du rapporterar till enhetschefen för Digital arbetsplats.

Ansvarsområdet sträcker sig över klienter, programvara och systemdrift gällande IAM-behörighets- och katalogtjänster och enheten ansvarar även för IT-inköp och funktionen IT-supporten. I det scoopet omfattas även e-posttjänster, kalenderfunktionalitet, klientoperativ, Office, dokumenthantering, digitala samarbetsverktyg (Skype etc), samt MDM (Mobile device management).

Därtill även ansvaret för mobiltelefoner, mobil programvara och tillhörande funktionalitet. Enheten hanterar all mjukvarupaketering, distribution och installation av programvaror samt behörighetsadministration. Enheten ansvarar även för IT-inköp och funktionen IT-supporten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Leda leveransen för objektet IT-arbetsplats genom att styra, planera och följa upp arbetet.
• Leda ett team bestående av klienttekniker samt supporttekniker men också samordna och styra externa samt interna leverantörer.
• Upprätta aktivitets-/förvaltningsplan för objektet på operativ såväl som strategisk nivå.
• Livscykelhantering och budgethantering för området/objektet.
• Ansvara för tjänsteområdets backlogg och aktivitetslista.
• Agera på incidenter som berör IT-arbetsplats samt driva problemutredningar.
• Administrera licenser och inköp kopplat till förvaltningen.
• Driva utvecklings- och förbättringsåtgärder inom avdelningens ansvarsområden.

Om dig











För att lyckas i denna roll har du erfarenhet av att leda team och trivs i den rollen. Det är viktigt med en god samarbetsförmåga och att kunna relatera till andra på ett lyhört sätt och att kunna kommunicera konstruktivt och tydligt. Du har sannolikt erfarenhet av att arbeta i en större, mer komplex organisation och gärna i en miljö under förändring. Du trivs med att arbeta nära både ditt team och verksamheten, ofta i nära samarbete med medarbetare från andra delar av organisationen. Ditt team består av kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister. Din framgång kommer att vila mycket på din förmåga att ta initiativ, ställa rätt frågor, lyssna in och dra slutsatser. Det är naturligt för dig att ta ansvar och se att din och teamets uppdrag är en del av ett större sammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.








Skallkrav





• Akademisk utbildning med inriktning mot data/IT, systemvetenskap eller motsvarande kompetens erhållen på annat sätt.
• Flerårig aktuell erfarenhet av arbete med IT-förvaltning inom IT Infrastruktur och Drift.
• Flerårig arbetslivserfarenhet inom rollen som tjänsteansvarig, förvaltningsledare eller motsvarande.
• Arbetat med säkerhetsfrågor kopplade till IT-leveranser.
• Arbetat med budgethantering, avtalshantering och leverantörsstyrning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

Meriterande, men ej krav


• Arbete inom PM3.
• Att ha drivit större förändringsprojekt som krävt både tekniska implementationer, samt förändringar i arbetssätt och kultur.
• Erfarenhet av att ha arbetat i organisation under förändring.
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat inom den digitala arbetsplatsen.
• Erfarenhet av agila arbetssätt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Viss möjlighet till distansarbete #LI-hybrid.
• Resor kan förekomma i denna tjänst.
• Sista ansökningsdag är den 28 februari 2024.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Läs mer om verksamheten och Svenska kraftnäts erbjudande till sina medarbetare i länken nedan.

I denna rekrytering samarbetar vi med IDG Recruitment. Kontakta gärna rekryteringskonsult Oscar Nordström, oscar.nordstrom@idg.se om du har frågor.

Fackliga representanter på Svenska kraftnät är Emma Thornberg, SACO, 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2024
  • Ansök senast: 28 februari 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024