Tomelilla Kommun söker Bygglovhandläggare!

Tomelilla Kommun söker Bygglovhandläggare!

Arbetsbeskrivning

På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.

Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.

Tomelilla kommuns samhällsbyggnadsförvaltning befinner sig precis som hela Tomelilla i en spännande utvecklingsfas. Intresset från allmänhet och företagare att etablera sig i kommunen är stort och växande. Vi har en ny ambitiös översiktsplan med fokus på nya bostadsområden och möjligheter både för den enskilde och företagaren.

På samhällsbyggnad/byggenheten är vi idag ett tiotal människor som arbetar, bygglovschef, bygglovhandläggare, byggnadsinspektör, kart/mätspecialister och administratör. Vi arbetar proaktivt i översiktsplanens anda, vid handläggning av bygglov och frågor kring lokalt byggande. Vi är måna om att ha en god lokalkännedom, möta människor och vara ute i de sammanhang och platser vi arbetar med. Byggenheten arbetar i dag med en fortsatt utveckling av digitala tjänster och lösningar i bygglovsprocessen för att underlätta för både medborgaren och medarbetaren. Ledorden för vår arbetsplats är gemenskap, utveckling och samsyn.

ARBETSUPPGIFTER
Eftersom en kollega går i pension söker vi nu dig med erfarenhet, vilja och driv att förstärka gruppen som bygglovhandläggare/senior rådgivare.

Du ska fungera som ett stöd till nyare kollegor med mindre erfarenhet samt leda dig själv och dina kollegor framåt mot verksamhetens mål. Vidare önskar vi att du tar initiativ till utveckling av enheten och vårt arbete. Hos oss får du möjligheten att växa som medarbetare och skapa ett starkt team och process tillsammans med dina kollegor.

Du ska självständigt arbeta med handläggning och granskning av ansökningar kring byggande i stort och smått till exempel om- och tillbyggnader, nya bostäder, industrier, strandskydd och plank/murar.

I arbetet ingår även att ge service till allmänheten i byggfrågor. Vi arbetar både i grupp och enskilt beroende på uppgifternas art. Du ska vara en drivande och trygg handläggare som gärna delar med sig av nyheter inom plan- och byggområdet som exempelvis rättsfall och lagändringar.

Då vi även är en myndighet strävar vi efter en smidig hanteringsprocess, men samtidig rätt hantering av de ärenden vi hanterar. Kommuninvånarnas behov och plan- och bygglagen är utgångspunkter i vårt arbete och bemötandet av medborgarna.

Du har möjlighet att kunna arbeta hemifrån ett par dagar i vecka så länge vi har ett bra kundfokus med oss.

KVALIFIKATIONER
För en anställning krävs en kandidatexamen från någon av de tekniska högskolorna eller motsvarande, alternativt en bygglovhandläggarutbildning.

Det krävs även att du har flerårig erfarenhet av bygglovshandläggning.

Har du erfarenhet av något nedan ses detta som meriterande:
- Erfarenhet från arkitektkontor eller motsvarande arbetsplats i privat eller kommunal/statlig regi med projektering eller framtagande av bygglovshandlingar.
- Arbete inom samhällsbyggnads-sektorn.
- Kund/medborgarbemötande
- Praktiskt byggande/hantverk.
- Kunskap om fysisk planering.
- Byggnadskultur/kulturvård.

Eftersom vi bedriver utåtriktad verksamhet behöver du ha god hand med människor och ha en god portion tålamod. Du är självledande, driven och självständig i din arbetsroll. Vi ser gärna att du är flexibel med en god förmåga att växla mellan att arbeta enskilt och i grupp. Som person är du en teamledare som för dig och dina kollegor framåt, du ska verka för ett gott samarbete såväl internt som externt.

Du behöver vara nyfiken och intresserad av att lära dig nya digitala verktyg eftersom vi har en pågående digital omställning av bygglovsprocessen och verksamheten i stort. Du ska vara flexibel med arbetsplats och arbetssätt för att möta morgondagens digitala utmaningar. Det är meriterande om du tidigare ha varit delaktig i digitala processer och rutiner.

För tjänsten krävs att du kan läsa, skriva och tala obehindrat på svenska. Det är meriterande om du behärskar engelska och andra språk.

B-körkort är ett krav för denna tjänst.

Intervjuer kommer att ske vecka 18 och 19.

ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.

Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).

Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Svensson
0417-182 94
Peter Boström
0417-182 15
VA-chef Bengt-Olov Lindqvist

1:e drifttekniker Stefan Olsson

VA-ingenjör Christina Jönsson
0417-18306
Fastighetschef Ulrika Olsson
0417-181 29
VA-chef Christina Jönsson (sem. v 29-32)
0417-183 06
Arbetsledare drift Stefan Olsson (sem. v 30-32)

Bygglovschef Ingrid Järnefelt

Bygglovschef Ingrid Järnefelt
0417-180 00

Sammanfattning

Besöksadress

Gustafs Torg 16 Tomelilla
None

Postadress

Gustafs Torg 16
Tomelilla, 27380

Liknande jobb


Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

2 maj 2024

Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

24 april 2024