OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier,
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.
I en vidsträckt kommun som vår är en bra infrastruktur nödvändig. Vi vill att flera ska åka kollektivt! Därför behöver vi jobba med att få till bra bussförbindelser inom kommunen som i större utsträckning möjliggör arbetspendling. Kommunen arbetar därför med att Trafikverket förbättrar sitt vägnät i kommunen samt att den regionala infrastrukturen i form av buss-, tåg- och flygförbindelser utvecklas. Härjedalens kommun har också som övergripande miljömål att miljöbelastningen från transporterna ska minska.
I detta viktiga arbete behöver vi nu förstärka vår kompetens och söker en trafiksamordnare. Arbetet har en stor spännvidd med varierande uppgifter som till största delen består av handläggning av myndighetsärenden. I arbetet samverkar du med många olika aktörer för att bidra till att skapa en god, säker och hållbar framkomlighet för alla kommunens invånare.
Arbetsuppgifter
Som trafiksamordnare ansvarar du självständigt för handläggning av trafikmyndighetsrelaterade ärenden såsom tillstånds- och dispensärenden, överklaganden, riktlinjer och lokala trafikföreskrifter. Tar fram beslutsunderlag enligt gällande lagstiftning (Kommunal-, Förvaltnings-,Offentlighets- och sekretess- samt Skollagen) och medverkar till verkställandet av politiska beslut inom trafikområdet. Viss myndighetstillsyn i form av bevakning av avtal gentemot utförare ingår liksom bevakning av och beredning av kommunens reglerområden för terrängkörning. Arbetsområdet är brett och omfattar både särskild kollektivtrafik (färdtjänst, skolskjutsar) och linjetrafik med tillhörande okulärbesiktning. I rollen ingår att ha en god överblick över behov och önskemål inom trafikområdet. Ett högaktuellt område är att tillsammans med olika aktörer delta i arbetet med att utveckla kommunens laddinfrastruktur.
Kvalifikationer
Tjänsten som trafiksamordnare innebär täta kontakter, dialoger och möten med kommunens trafikingenjör, myndigheter som Trafikverket,
Länsstyrelsen i Jämtlands län till Region Jämtland Härjedalen, grannkommuner
liksom kommuninvånare. Du ska ha en relevant högskoleutbildning inom t ex
förvaltningsrätt, trafik-/ samhällsplanering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som
likvärdig. Erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete, myndighetsutövning samt ha goda
IT-kunskaper är meriterande.
Personliga egenskaper
Du är serviceinriktad och har lätt att få god kontakt med människor. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är analytisk, noggrann och lösningsinriktad samt drivande och resultatinriktad. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Förmåner och ersättningar i samband med högskolestudier, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag
Kontaktinformation
Panos Alepliotis, Förvaltningschef, panos.alepliotis@herjedalen.se
Catarina Månsson, Ombud Vision, 0680-16352 0680-16100
Mathias Wiberg, tf Samhällsbyggnadschef, 0680-16372, 073-0912966
Arbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg
Kontaktpersoner på detta företaget
Bengt Hjort
Ronnie Lidberg
Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström
Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist
Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström
LR Sören Gustafsson
0680-162 33