Trainee/Controller till Norrmalms stadsdelsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Norrmalms stadsdelsområde har ca 70 000 invånare. I stadsdelsområdet ingår förutom Norrmalm och Vasastan även den nya stadsdelen Hagastaden där bostäder, parkområden, handel, life science med världsledande forskning och avancerad vård växer fram. Norrmalms stadsdelsnämnd ansvarar för att äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning, fritidsverksamhet och underhåll av parker utförs på allra bästa sätt åt Norrmalmsborna. Norrmalms stadsdelsförvaltning arbetar med ständiga förbättringar och målmedvetet med lean som ger verksamheten kundfokus, effektiva arbetsprocesser och delaktiga medarbetare. Vi vill uppmuntra både kvinnor och män att söka våra lediga tjänster.

Som trainee i Stockholms stad erbjuds du ett gediget utbildningsprogram från januari 2017 till januari 2018. Du anställs hos oss på Norrmalms stadsdelsförvaltning och du deltar i traineeprogrammet som en del av din ordinarie arbetstid. Detta innebär under det första året att ca 80 % av din arbetstid är förlagd på Norrmalms stadsdelsförvaltning och vår ekonomiavdelning och resterande tid är inom ramen för utbildningen. Läs mer på www.stockholm.se/trainee.

Vi söker nu en trainee/controller till ekonomiavdelningen. Avdelningen ansvarar för övergripande ekonomiarbete samt samordning av förvaltningens större planerings- och uppföljningsärenden som exempelvis verksamhetsplan, tertialrapporter och verksamhetsberättelse. Avdelningen utgör även ett stöd till förvaltningens chefer och medarbetare i styrningsfrågor samt frågor rörande upphandling och inköp. I dagsläget består avdelningen av sex medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Som controller på ekonomiavdelningen ger du stöd till förvaltningens chefer i budgetarbete och med löpande uppföljningar och prognoser inom ett eller flera verksamhetsområden. Du utgör ett viktigt och utvecklingsinriktat stöd till verksamhetens chefer genom att identifiera, ifrågasätta och analysera ekonomiska resultat.
I tjänsten ingår även att tillsammans med kollega ansvara för förvaltningens redovisning. I redovisningsansvaret ingår bland annat upprättande av delårs- och årsbokslut, delar av förvaltningens internkontroll samt utveckling av förvaltningens redovisningsrutiner. Genom att dela din tid mellan controlleruppgifter och redovisning får du en god grund och förståelse för ekonomistyrning i en offentlig verksamhet.

I takt med att din kunskap och erfarenhet ökar så växer ditt ansvar i form av större och mer komplexa uppgifter. För att trivas i rollen bör du vara nyfiken som person och intresserad av de frågor som stadsdelsnämnden ansvarar för. Vi arbetar med att utveckla vår styrning för att alltid ha de resultat och förändringar vi skapar för våra invånare i fokus. Ett intresse för verksamhetens frågor och utmaningar är därför en värdefull tillgång i din roll som stöd till organisationens chefer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som nyligen har tagit ut eller kommer att ta ut akademisk examen inom ekonomi från högskola/universitet senast i augusti 2016, med offentlig ekonomi, ekonomistyrning, redovisning eller annan likvärdig inriktning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vid följande kompetenser:

Som person är du strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt för att driva arbetet framåt. Du är trygg och stabil, med en hög personlig mognad förhåller du dig professionell i arbetet. Rollen kräver att du är en duktig pedagog med förmåga att anpassa din kommunikation och förmedling av budskap till både mottagare och situation, då du är en viktig kunskapsresurs för andra.

Du arbetar självständigt mot uppsatta mål och fokuserar på dina och andras resultat. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och du kan hantera komplexa frågor. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du arbetar bra med andra människor och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi sitter centralt på Tulegatan 13.

Stockholm stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att motverka diskriminering och istället se till varje persons kompetens.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-konsult Anna de Verdier
08-508 117 26
Förskolechef Marielle Häggström

Ekonomichef Jonas Lauri
08-508 090 73
HR-konsult Cecilia Svensson
08-508 117 32
Marika Holm, Bitr. förskolechef
08-508 091 15
Malin Karlsson, biträdande förskolechef
0850809222
Johanna Hult, Avdelningschef
08-508 093 10
Cecilia Svensson, HR-konsult HR-service
08-508 117 32
Elin Brinck
08-508 09 332
Ditte Johansson, förskolechef
0850809254

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms stad, Norrmalm SDF
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Månadslön. FÖRMÅNER Flextidsavtal. Friskvårdsbidrag.
  • Heltid. 100 % Dagtid. Heltid. 39,50h/vecka. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse dock senast januari 2017.
  • Publicerat: 15 augusti 2016

Besöksadress

Tulegatan 13 10362 Stockholm
None

Postadress

Box 3128
Stockholm, 10362

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024