Tre nätverksledare till Barn- och ungdomsenheten

Tre nätverksledare till Barn- och ungdomsenheten

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Barn- och Ungdomsenheten ansvarar för myndighetsutövning och insatser riktade till barn 0–20 år och deras familjer. Enheten är uppdelad i sex grupper; mottagningsgrupp, utredningsgrupp för barn respektive ungdom, placeringsgrupp och öppenvård MiniMaria samt familjerätt. Familjerätten är gemensam med Sundbyberg och Ekerö.

Vad innebär arbetet?
Socialförvaltningen ser nätverksarbete som en strategisk fråga för att skapa hållbara lösningar för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Förvaltningen har ett nätverksteam som organisatoriskt tillhör Barn- och ungdomsenheten och ligger under öppenvården. Nätverksteamet är etablerat sedan länge och förstärks nu ytterligare genom tillsättning av tre heltidstjänster. Tidigare har nätverksteamet bestått av ett flertal personer som arbetat på viss tid i kombination med andra arbetsuppgifter.

Du kommer att ingå i ett nystartat team med en samordnare för teamet som ligger under sektionschefs ansvar. Din uppgift som nätverksledare är att utforska, mobilisera, bjuda in och leda olika typer av nätverksmöten med både professionella och privata mötesdeltagare. Mötena har olika syften till exempel klargörande möten, SIP, processinriktade möten eller säkerhetsplaneringar för barn och ungdomar.

Vem söker vi?
Vi söker nu tre nätverksledare och ser att du som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning med social inriktning. Vidare har du:


• Utbildning som nätverksledare
• Erfarenhet av och kunskap om systemteori
• Erfarenhet gällande lösningsfokuserat arbete
• Erfarenhet och utbildning i Signs of Safety
• Erfarenhet av den kommunal socialtjänst och myndighetsutövning
• Erfarenhet av nätverksarbete med barn, ungdomar och familjer
• Erfarenhet av psykosocialt förändringsarbete med enskilda och familjer

Vi ser det som meriterande om du även har:


• Utbildning i MI
• Vidareutbildning i familjearbete
• Utbildning i lösningsfokuserat arbetssätt, att arbeta på uppdrag

Dina kompetenser
Vi tror att du lyckas bäst i rollen som nätverksledare om du har självinsikt och kan skilja på det personliga och det professionella utifrån din yrkesroll. Vi vill att du är självgående och på ett strukturerat sätt kan driva processer och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken.

Stor vikt kommer att läggas vid samarbetsförmåga och personlig mognad med vilket vi menar att du är trygg, stabil och har självinsikt.

Vårt erbjudande
Vi kan erbjuda dig en arbetsgrupp med arbetsglädje och ett engagemang i att utveckla vår interna Öppenvård/MiniMaria. Vi har extern handledning och friskvårdsbidrag finns på 1500kr/år. Arbetsplatsen är belägen på Englundavägen 13 i Solna Business Park.

Enheten har metodstödjare som aktivt deltar i enhetens utvecklingsarbete. Vi tillämpar semesterväxling och årsarbetstid där du har möjlighet att planera din egen arbetstid i samråd med din närmaste chef.

Mer information
Om du några frågor är du välkommen att höra av dig till sektionschef Camilla Backlund telefon 08-746 1134.

Tjänsterna är tillsvidareanställningar, på heltid, med tillträde 15 augusti eller efter överenskommelse. Välkommen att skicka in din ansökan med CV senast den 2022-04-13. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Marika Lindhagen (Vision) 08-746 15 48 samt John Tallvid 08-746 12 84 (SSR), ssr@solna.se.


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 mars 2022
  • Ansök senast: 13 april 2022

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024