Treasury Controller

Arbetsbeskrivning

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi bilkomponenter, industriapplikationer och vattenreningsteknik för en hållbar framtid. Höganäs, grundat 1797, omsatte 7 265 Mkr under 2016. Ägare är Lindéngruppen och Wallenberg-ägda FAM.



Vill du arbeta med controlling på ett framgångsrikt internationellt företag? Tycker du om en utmaning och en roll som innebär många utåtriktade kontakter där du får en helhetssyn av hur de finansiella flödena fungerar i en internationell koncern? Höganäs AB söker nu en Treasury Controller till huvudkontoret i Höganäs. Som Treasury Controller kommer du att ingå i koncernekonomifunktionen och rapportera till Group Treasury Manager. Du kommer att bli en viktig lagspelare inom en liten avdelning i en stor organisation.

Dina arbetsuppgifter består bland annat av att dagligen kontrollera och stämma av affärer inom Treasury. Du är i din roll ansvarig för Höganäs Treasury system (CRM) och bevakar att uppdateringar görs och att systemet tillhandahåller korrekt information. Tillsammans med övriga i Treasury gruppen arbetar du med valutor, räntor, likviditet och finansiell råvaruhandel.

Du medverkar vidare i olika projekt som involverar Treasury och kontrollerar att Treasurys riskmandat efterlevs. Vid månadsbokslut ansvarar du bland annat för avstämningar och tjänsten innehåller både inslag av redovisning och controlling.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Administration av transaktioner och rapportering av likviditet Rapportering månad, kvartal, år Controllingarbete inom Treasury Kontakt med interna och externa intressenter Administration och uppdatering av Treasury systemet (CRM) Projektarbete inom Treasury Ad-hoc analyser och presentationer


Lämplig bakgrund
Vi tror att du har en högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande och ca 2-3 års arbetserfarenhet, gärna från bank, revision eller finansavdelning. Vidare är det en fördel om du tidigare har arbetat i en koncern, antingen på dotterbolag- eller moderbolagsnivå. Du har mycket goda kunskaper i Excel och gärna erfarenhet från affärs- och rapporteringssystem. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Dina färdigheter och personliga egenskaper är av största vikt. Du är en serviceinriktad kommunikativ person som har lätt att skapa förtroende och självständigt kan driva projekt och frågor. Vidare är du strukturerad och har en hög analytisk förmåga och kan se både detaljer och helheten. Du organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Vidare är du en systematisk och handlingskraftig problemlösare med en stark vilja till personlig utveckling.

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar Höganäs med SJR in Scandinavia. Då vi arbetar med löpande urval ser vi gärna att du ansöker snarast. Har du frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Magnus Mellborg på 0766-471618. Vi behandlar din ansökan konfidentiellt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carin Berntsson

Malin Jessen

Malin Jessen
0729889504
Magnus Mellborg

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Höganäs AB Höganäs
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Marknadsmässig
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 17 februari 2017

Besöksadress

Bruksgatan 35
None

Postadress

Bruksgatan 35
Höganäs, 26339

Liknande jobb


17 april 2024