Tullspecialist

Arbetsbeskrivning

Tullspecialist med ansvar för Findus Sveriges AB:s tullhantering

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag och har, med ett välkänt varumärke, internationell miljö, ständig produktutveckling och starkt kvalitetsmedvetande, en ledande position på marknaden. Findus har en bred produktportfölj, där djupfrysta produkter utgör den största delen. Findus Group omsätter 13 MDR SEK och har cirka 6000 anställda. Findus Sverige omsätter ca 2,2 MDR SEK och har ca 700 personer anställda.
Företagskulturen på Findus skapar utrymme för den som vill utmana med nytänkande och nyskapande i sitt arbete. Findus är ett prestationsinriktat företag vilket innebär att vi belönar prestation som genererar framgång för oss alla på företaget.
Vår organisation är i stor utsträckning byggd på ett sätt som skapar engagemang och delaktighet genom delegerat beslutsfattande och ansvar. Givetvis med respekt och ärlighet, öppna kommunikationsvägar och stöd för den som behöver.

Som Findus Tullspecialist är du kontaktperson mot myndigheter och andra samarbetspartners och kommer arbeta tvärfunktionellt med andra funktioner inom inköp, supply chain och produktutveckling för att säkerställa ett korrekt tullförfarande. Du kommer även ha kontaktytor runt om i Europa och tredje land.

Du kommer att rapportera till Logistikchef, Kristoffer Hammarberg.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

Löpande säkerställa att Findus har uppdaterade licenser och certifieringar för att kunna bedriva verksamheten.

Ta fram, underhålla och utveckla interna processer för tullhantering av import och export.

Koordinera och utbilda internt för att säkerställa korrekt förfarande vid import och export.

Säkerställa korrekt tulldeklaration, tullkvotering och klassificering av produkter.

Säkerställa att Tullverkets och speditörers fakturor kontrolleras och betalas i rätt tid.

Kontrollera och rapportera statistik till Tullverket.

Styra och koordinera samarbetet med speditörer


Kvalifikationer:

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet från tull och internationell handel. Du ska ha minst gymnasieutbildning, men vi ser gärna att du även har KY eller högskoleutbildning gärna med inriktning mot logistik, tull eller ekonomi.
Det är meriterande om du har arbetat i likvärdig tjänst, föredragsvis inom livsmedel, Tullmyndighet eller som Speditör. Tjänsten förutsätter djup kunskap inom tullregler och författningar.

Du har goda kunskaper i tal och skrift i svenska och engelska samt behärskar Microsoft Office väl.




Personliga egenskaper:

Vi ser att du är självständig och trivs i ett arbete som kräver både analysförmåga och struktur. Du kommer ha ett operativt ansvar för att Findus uppfyller interna och externa krav på tullhantering, samt vara drivande i att kontinuerligt förbättra processen. Vi söker därför dig som är driven och målinriktad och som gärna är med och sätter agendan.


Arbetstid: Dagtid, heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Kontakt:
För ytterligare information om tjänsten kontakta Logistikchef,
Kristoffer Hammarberg 042-86331, kristoffer.hammarberg@se.findus.com.

Sökväg: Ansök på findus.se senast den 12/7 2015.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Business Partner Manuela Liegnell
04286000
HR Business Partner Manuela Liegnell
04286000 0761195208

Sammanfattning

  • Arbetsplats: FABRIKEN I BJUV
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 30 juni 2015

Besöksadress

BILLESHOLMSVÄGEN 4
BJUV

Postadress

None
BJUV, 26781

Liknande jobb


Customs Process Administrator

Customs Process Administrator

28 mars 2024

22 mars 2024

Sommarvikarie, Håby

Sommarvikarie, Håby

27 februari 2024

Customs Process Administrator, Strömstad

Customs Process Administrator, Strömstad

5 mars 2024