Tullverket söker tillståndshandläggare

Tullverket söker tillståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Charlotte Svensson.



Vill du arbeta i en myndighet som  gör skillnad i samhället  och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? Tullverket söker nu handläggare till tillståndverksamheten med placeringsort Göteborg.  

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselbestämmelserna följs. 

Kompetenscenter Tillstånd utgör den del av Effektiv handel som hanterar all tillståndshandläggning. Totalt arbetar drygt 90 tjänstemän inom tillståndsverksamheten.  Ett tillstånd från Tullverket medger vanligtvis någon form av lättnad i tullhanteringen. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

Arbetet som tillståndshandläggare innebär att granska och utreda ansökningar och förmedla beslutet till den sökande. I ansökan lämnas information från den sökande, men du kommer även att söka information på andra sätt. Ofta innebär detta en löpande dialog med den sökande och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet. Som handläggare arbetar du mestadels självständigt men ibland även i grupp. 

Förutom tillståndsgivning innebär arbetet även övervakning av olika slag av redan utfärdade tillstånd. 

Tillståndshandläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer. Du kommer att arbeta i olika team samt i olika roller vilket innebär att du är både flexibel och problemlösare. Exempelvis ingår i handläggartjänsten att ständigt bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system. Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:     

avslutad gymnasieutbildning med godkända/3/E betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/3 samt relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet 
och/eller 

avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
Du skall dessutom ha:  

god förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar
god vana av att arbeta med lagstiftning
grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
svenskt körkort, klass B för personbil
möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök.
Det är meriterande om du har:  

erfarenhet från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning
erfarenhet från att arbeta processorienterat och med ständiga förbättringar
kunskap inom förvaltningsrätt
kunskap inom ekonomi/bokföring
erfarenhet inom spedition/logistik
erfarenhet som projektledare/koordinator.
Personliga egenskaper  

Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. 

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande. 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Anställning och utbildning  

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar. 

Anställningen är ca sex månaders provanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas. 

Tillträdesdag: 17 augusti 2020. 

Resor i tjänsten kan förekomma.  

Övrigt

Referensnummer: PER 2020-93. 

Placeringsort: Göteborg. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. 

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för tillstånd Göran Johansson, tel. 031-63 37 45. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 1:a mars 2020 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2020
  • Ansök senast: 1 mars 2020

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024