Två barnsekreterare, Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?
 
Vi vill öka stödet till barn och ungdomar i familjehem och deras föräldrar och förstärker därför familjehemsenheten. Var med och påverka från början!
 
Barnens behov är i fokus och utgångspunkten är att barn ska bli lyssnade på, göras delaktiga och få information. Familjehemsenheten består idag av fem socionomer. Till vår hjälp finns en egen kvalificerad administratör. Tre av oss arbetar som barnsekreterare, varav en som specialistsocionom, och två av oss arbetar med att rekrytera och utreda familjehem.
Vi arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och personlighet. Ambitionsnivån är hög vilket innebär att humorn är viktig för att få balans i detta komplexa arbete. Vi prioriterar möten med barn, familjehem och föräldrar. Vi vill nu ytterligare öka vår barntid i arbetet. Därför ökas antalet barnsekreterare samtidigt som vi rekryterar vikarierande specialistsocionom som följd av barnledighet. Arbetet är varierande, utvecklande och utmanande.
När man är barnsekreterare är huvuduppdraget att samtala med barnet och ansvara för utredningar och överväganden. En viktig del av uppdraget är arbetet med barnens föräldrar och övriga nätverk. Teamarbete inom enheten och övriga socialtjänsten ingår i uppdraget liksom samverkan med förskola, skola, BuP, habilitering mm. I uppdraget ingår att åka på hembesök oavsett var i landet familjehemmet är beläget. Arbetet innebär ibland oregelbundna arbetstider.  Dokumentation ingår i tjänsten. Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och med BBIC:s alla delar i såväl utredning som verkställighet.
Socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom området barn och unga i första hand. Du måste ha kunskap om SoL och LVU. Vi ser det som en fördel om du har utbildning i BBIC, i Signs of Safety eller systemteori. En förutsättning är att du har lätt att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Positivt är om du har erfarenhet att kommunicera med tolk. Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är tydlig, engagerad och noggrann. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För detta arbete krävs att du uppvisar registerutdrag från Rikspolisstyrelsen.
Vi har stöd av egen administratör. Från 161001 har vi ny organisation med ett nära chefskap och en specialistsocionom knuten till enheten. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensplan. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå el psykoterapeutisk inriktning. Särskilda lönesatsningar pågår. Vi har bl a friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Körkort krävs.

Tillsvidareanställning.
Heltid.
Verksamhetschef Chatarina Plomér, 0651-18094, 070-257 38 62.
SSR: Staffan Olsson, 0651-180 00 Vision: Anette Swed 0651-18000.
2017-04-20

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström

Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson

Kjärstin Öhman

Eva Berglund-Carlén

Eva Åsåker

Inga-Lill Öjemark

David Norman

Carina Bryngelsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljusdals kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön. Månadslön.
  • Heltid. Tillsvidareanställning.
  • Publicerat: 24 mars 2017

Besöksadress

Förvaltningshuset
None

Postadress

None
LJUSDAL, 82780

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024