Två ekonomihandläggare till ekonomienheten

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.



Målet för den administrativa verksamheten i MSB är att vara ett effektivt stöd som både stödjer och styr.

Ekonomienheten ingår, som en av åtta enheter, i avdelningen för verksamhetsstöd. Ekonomienheten omfattar områdena projektekonomi, ekonomistöd, ekonomistyrning, systemförvaltning och upphandling. På enheten pågår omfattande utvecklingsarbeten inom flera områden. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till andra. 

MSB kommer flytta till nya lokaler under 2018 och kommer då att börja arbeta aktivitetsbaserat. Digitalisering är därför en stor del av pågående utvecklingsarbete inom MSB. 

Ekonomistödsfunktionens ansvar
Inom funktionens ansvarsområde finns kund- och leverantörsreskontra samt uppgiften att ge stöd och handledning till verksamhet och anställda i frågor avseende egenadministration av elektronisk fakturahantering, reseräkningar, lönepåverkande händelser och andra ekonomiska ärenden.

Statens servicecenter (SSC) handlägger myndighetens löner. 

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är huvudsakligen inom reskontra med hantering av kundfakturering, leverantörsfakturaflöden och påminnelsehantering. Du kommer att arbeta med löpande bokföring, kontoavstämningar och att ge stöd till medarbetare i frågor kring fakturahantering. Du kommer också att stödja medarbetare och chefer i frågor kring rese- och traktamentesersättning.

Du kommer även;

- att arbeta med kontoavstämningar, bokföring och överföring av bokföringsfiler mellan system,
- att ha mycket kontakter både internt och externt,
- att vara delaktig i funktionens övriga ansvarsområden,
- att aktivt delta i arbetet med att utveckla och dokumentera våra arbetssätt och processer inom funktionens olika områden,
- att underhålla guider och information på vårt intranät,
- att delta i andra arbetsuppgifter inom ekonomienheten, såsom bokslut- och revisionsarbete.  

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieekonomisk utbildning och har minst 2 års erfarenhet från arbete med reskontra, redovisning och bokföring. Eftersom service och rådgivning är en stor del av vårt arbete, är det viktigt att du har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. 

Arbetet kräver även att du;

- har god förmåga att hantera digitala arbetsflöden,
- har kunskaper om rese- och löneersättning,
- har kunskap om ekonomi- och verksamhetssystem och kan Excel,
- tycker det är kul att utveckla arbetssätt och processer,
- är trygg i din kompetens, så att du kan vara en initiativtagande deltagare i funktionens och enhetens utveckling av flöden.,
- är analytisk, noggrann och har en god administrativ förmåga. 

Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift även på engelska.

Vi kommer att lägga stor vikt på dina personliga egenskaper.  

MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.

Övriga upplysningar
Enheten har cirka 25 medarbetare och anställningsort är Karlstad. Anställningen är en tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar provanställning. 

Tillträde enligt överenskommelse. 

Är du intresserad?
Har du frågor om tjänsten kontakta funktionsansvarig Maria Einarsson Ekberg. Fackliga företrädare är Anna Trulsson (SACO), Åsa Andtbacka (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växel 0771-240 240. 

Din ansökan
ska ha inkommit till MSB senast den 8 januari 2017 märkt med referensnummer 2017/183. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons. 

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240

Sammanfattning

Besöksadress

651 81 Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Fleminggatan 14
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

20 maj 2024

Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024