Två utskottssekreterare

Arbetsbeskrivning

Tierps kommun är en framtidsmedveten kommun som fokuserar på kvalitet och verksamhetsutveckling i det dagliga arbetet. Hos oss får du meningsfulla arbetsuppgifter som skapar stolthet, engagemang och arbetsglädje. I Tierps kommun är vi cirka 1 700 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att ge god service med hög kvalitet till våra drygt 20 000 medborgare och kunder.

Många av kommunens medarbetare bor på andra orter och pendlar till sitt arbete. Tierp har bra tågkommunikation till både Uppsala samt Gävle och med tåg från Stockholm så når du Tierp på mindre än en timme. Vi arbetar utifrån kommunens värdeord mod, ansvar, kundfokus, respekt och framtidstro. Läs gärna mer om kommunen på vår hemsida – www.tierp.se.

Kommunen har samlat gemensamma stödfunktioner i Gemensam service där Processtöd ingår som en enhet. Processtöds uppdrag är att ansvara för administrativt stöd till kommunledningen och förtroendevalda i de politiska organen. Processtöds uppdrag är även att stödja kommunens processer genom att arbeta med planering, utveckling och analyser samt beredning av styrningsfrågor, ledningsinformation, uppföljning och statistik. Arbetsplatsen är belägen i kommunhuset som ligger centralt i Tierp.

Tierps kommun har en politisk organisation där kommunen med kommunfullmäktige som högsta beslutande organ har fyra utskott som arbetar under kommunstyrelsen. Dessa utskott är Arbetsutskottet, Samhällsbyggnad, Barn och ungdom samt Arbete och omsorg.

Med anledning av kommande pensionsavgångar söker vi nu två utskottssekreterare. Den ena kommer att ansvara för utskottet Samhällsbyggnad och den andra för utskotten Barn och ungdom och Arbete och omsorg. I tjänsterna kommer det även att ingå att vara sekreterare för jävsnämnden, samt de gemensamma nämnderna IT-nämnden och lönenämnden som Tierps kommun är värdkommun för.

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår att samordna och kvalitetssäkra beredningsprocessen till utskotten. Du kommer att vara sekreterare vid utskottens sammanträden samt ansvara för registrering. Som utskottssekreterare kommer du att vara spindeln i nätet och ska ha lätt för att prioritera och hantera flera olika arbetsuppgifter.

Du ska ha en hög administrativ förmåga, ha en god ordning samt kunna hantera en periodvis intensiv arbetssituation. Du måste vara noggrann och ha en känsla för service vilket innebär att möta människor på ett professionellt sätt. Du måste ha en god samarbetsförmåga men även kunna arbeta självständigt samt en god språklig förmåga i tal och skrift. Arbetet kräver flexibilitet och förmåga att arbeta inom korta tidsramar.

Du kommer att arbeta i team med enhetens administrativa assistent, kommunsekreterare, utskottssekreterare, utredare och arkivansvarig. Ni kommer ha ett gemensamt ansvar för ärendeprocessen vilket innebär att se till att det finns effektiva rutiner och processer för ett rättsäkert utskotts- och nämndsarbete. Du kommer även att arbeta med kontinuerligt utvecklingsarbete knutet till dokumenthantering i ärendehanteringssystemet Evolution och säkerställa dess kontinuerliga utveckling.

Tjänsterna kan ändras och formas i takt med att vi utvecklar nya arbetssätt.

KVALIFIKATIONER
Krav: Högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Mycket god datorvana och erfarenhet av att arbeta i digitala ärende- och dokumenthanteringssystem. Din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är mycket god.

Önskvärt: Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Erfarenhet av arbete från offentlig förvaltning. Arbetslivserfarenhet från nämndarbete i offentlig förvaltning, juridisk kunskap inom samhällsbyggnad, socialtjänstens och skolans område.

Meriterande: Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet Evolution

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi behandlar ansökningar löpande, skicka in din redan idag!


ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Processtöd Helena Broberg
0293-21 86 17
Närvårdskoordinator, fd MAS Susanne Ahlman
0293-21 81 86
Verksamhetschef HSL Kristina Ericson
0293-21 84 41
Vårdförbundet Anja Carlsson
0293-21 97 72
LSR Helena Jansson
0293-21 86 39
FSA Karin Sundholm
0293-21 86 46
huvudregistrator Ewa Dannberg
0293-218215
Vision Lisa Hellström
0293-21 83 95
Kostkonsulent Maria Skeri
0293-21 85 65
Personalorganisationernas företrädare nås via ko
0293-21 80 00

Sammanfattning

Besöksadress

81580 Tierp
None

Postadress

Centralgatan 7
Tierp, 81580

Liknande jobb


Sekreterare till enheten för geovetenskap

Sekreterare till enheten för geovetenskap

8 maj 2024

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024