Universitetslektor matematikdidaktik

Universitetslektor matematikdidaktik

Arbetsbeskrivning

Din arbetsdag som universitetslektor
Du kommer att arbeta med undervisning och handledning inom grundutbildning framförallt i matematikkurser i ämneslärarprogrammet, men också i andra program med matematikdidaktisk inriktning.
Högskolan Dalarna ligger långt fram i utvecklingen när det gäller digitalt stöd och pedagogik kopplat till nätbaserat lärande och undervisningen bedrivs både på campus och via nätet. En viktig del i rollen är också att kontinuerligt arbeta med utveckling av kurser och utbildning i egenskap av examinator eller kursansvarig. I arbetsuppgifterna ingår även forskning samt vissa ledningsuppgifter och administration. 

Är du personen vi söker?
För denna anställning är avlagd doktorsexamen i matematikdidaktik alternativt i pedagogiskt arbete, didaktik, utbildningsvetenskap eller pedagogik, med inriktning mot matematikdidaktik, ett krav.

Meriter:


• Lärarexamen och undervisningserfarenhet från förskola, grundskola eller gymnasieskola 
• Erfarenhet av att undervisa inom lärarutbildning, samt undervisning på forskarutbildningsnivå
• Erfarenhet av handledning och examination av uppsatser på olika nivåer 
• Erfarenhet av undervisning i matematikkurser på högskolenivå 
• Erfarenhet av samverkan mellan olika aktörer inom skola och högre utbildning


Du ska ha god förmåga att kommunicera i både tal och skrift, på såväl svenska som engelska. En stor del av arbetet sker i arbetslag och i samverkan med det omgivande samhället, vilket medför att god samarbetsförmåga, initiativförmåga, hög grad av självständighet och ansvarstagande krävs för att lyckas i rollen.


Enligt Högskoleförordning och Anställningsordning är den behörig att anställas som lektor inom annat än konstnärlig verksamhet som dels visat pedagogisk skicklighet, dels avlagt doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Vetenskaplig samt pedagogisk skicklighet bedöms enligt givna kriterier i anställningsordningen.


Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten läggs särskild vikt vid:


• Förmåga att skapa förutsättningar för studenternas lärande samt förmåga att skapa engagemang och intresse för ämnet
• Erfarenhet av matematikundervisning på olika nivåer
• Erfarenheter av handledning av uppsatser eller examensarbeten
• Visad pedagogisk skicklighet genom varierade insatser i utbildning; såsom planering, genomförande (undervisning och examination) och utvärdering som bidragit till utveckling av pedagogisk verksamhet
• Högskolepedagogisk utbildning, i synnerhet är behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning motsvarande SUHF:s rekommendationer av vikt
• Övrig pedagogisk meritering såsom pedagogiska utvecklingsprojekt, läromedelsproduktion mm.


Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten läggs särskild vikt vid:


• Bredd och djup i forskningen
• Forskningsproduktionens relevans i förhållande till anställningsprofilen
• Självständighet och förnyelseförmåga som forskare
• Forskningens omfattning visad genom nationellt och/eller internationellt publicerade arbeten.
• Varit sökande och/eller medsökande i nationella och/eller internationella utlysningar av forskningsanslag

Bedömningsgrunder
Högskolan kommer i denna rekrytering att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet samt andra för anställningen relevanta kvalifikationer bedöms ha de bästa förutsättningarna för att fullgöra uppgifterna i anställningen. 

Lika stor omsorg kommer att ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga enligt HF kap 4. Pedagogiskt prov kommer troligen att tillämpas. Vid tillsvidareanställning av universitetslektor sker sakkunnigbedömning av de sökandes behörighet samt skicklighet. 

Se: Anställningsordning för lärare vid Högskolan Dalarna (du.se)

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.

I de fall rekryteringsprocessen drar ut på tiden kan en vikarie under tillsättningen komma att anställas. Urvalet sker bland de sökande till anställningen. Var vänlig meddela i din ansökan om du är intresserad av vikariatsanställningen.

Ansökan ska innehålla
- CV/meritförteckning
- relevanta intyg och betyg 
- fullständig publikationsförteckning där fem av de mest relevanta publikationerna åberopas och bifogas 
- skriftlig redogörelse för vetenskaplig eller konstnärlig verksamhet
- pedagogiska meriter ska redovisas i enlighet med den mall som hämtas från Högskolan Dalarnas hemsida, www.du.se/pedagogiskameriter. 

Innan sista ansökningsdag har du möjlighet att komplettera din ansökan med de vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt.

Ansökningshandlingarna kommer att sakkunniggranskas. Välkommen med din ansökan!
Du ansöker via vår webbplats senast 2024-02-15

Låter det spännande? För fullständig annons och bedömningsgrunder vänligen se www.du.se/jobb

Kontaktpersoner på detta företaget

TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg

SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Dalarna
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 januari 2024
  • Ansök senast: 15 februari 2024

Besöksadress

Selma Lagerlöfsplatsen
None

Postadress

None
FALUN, 79188

Liknande jobb


26 mars 2024

26 mars 2024