Upphandlare IT

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer med en hastighet som motsvarar ett helt Malmö vart tionde år. Varje dag gör över 700 000 människor mer än 2,4 miljoner resor med SL-trafiken. De kollektivtrafiklösningar som skapas är därför en förutsättning för hundratusentals personers dagliga liv. Kollektivtrafiken är blodomloppet i en växande, hållbar och dynamisk stockholmsregion och vårt uppdrag är att skapa ett modernt och miljövänligt kollektivt resande i världsklass.

Sektion Upphandling ansvarar för trafikförvaltningens samtliga upphandlingar och att dessa genomförs på ett affärsmässigt och korrekt sätt. Sektionen har en central funktion gällande förvaltningens utveckling som beställarorganisation. Det är här strategier och planer omsätts i praktiken och utmynnar i gynnsamma avtal som bidrar till att förvaltningens övergripande mål nås.

Upphandlingssektionen ansvarar för uppföljning av upphandlingar genom framtagande av upphandlingsrapporter och sammanställer upphandlingsbokslut. Sektionen ansvarar även för framtagande av standardiserade mallar för upphandling och leder arbetet med ramavtalsförvaltning samt konsultstyrning.

Trafikförvaltningen är en upphandlande enhet inom försörjningssektorn och tillämpar LUF vilket innebär att förhandlad upphandling är normalförfarandet. Detta ger helt andra möjligheter, jämfört med den klassiska sektorn (LOU), till att i dialog med anbudsgivarna göra goda affärer samtidigt som det ställer höga krav på kreativitet och förhandlingsförmåga hos upphandlaren.

Till sektionen söker vi nu en upphandlare med IT-inriktning!

Om tjänsten

I rollen som upphandlare får du chansen att vara med att påverka det framtida Stockholm. Du har en avgörande roll i organisationen och kommer att ansvara för upphandling av trafiknära system såsom biljettsystem och trafikinformationssystem, men även affärssystem, systemleveransavtal, support och underhållsavtal, outsourcing, licensavrop och verksamhetsspecifik hårdvara. Våra stora upphandlingar har ofta ett värde på flera miljarder kronor.

Som upphandlare kommer du att självständigt leda och genomföra upphandlingar, i huvudsak med inriktning mot IT/teknik. Du kommer även, i samråd med beställare, genomföra vissa avrop genom förnyad konkurrensutsättning från olika ramavtal. Vidare finns du tillgänglig och ger stöd och råd i upphandlings- och avropsfrågor.

I tjänsten ingår också att, tillsammans med upphandlingsledare och övriga upphandlare, utveckla upphandlarrollen, delta i kategoristyrningsarbete, förbättra processerna för upphandlingar, mallar, följa den juridiska utvecklingen och föra ut kunskapen i den egna och uppdragsgivarnas organisationer.

På sektion Upphandling får du möjlighet att påverka metoder, arbetssätt och strategier. Här finns även möjlighet för dig att utvecklas och växa som upphandlare i en stor upphandlingsgrupp med kanske Sveriges mest spännande upphandlingsuppdrag.

Din utbildning och erfarenhet

Till tjänsten söker vi dig med högskoleexamen eller motsvarande, gärna inom IT och/eller inköp. Du har dokumenterad kunskap och erfarenhet av upphandling/inköp inom IT-området samt besitter kunskap om IT-avtal. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i projektform samt har en god förmåga att utrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Vi finner det meriterande om du har erfarenhet av offentlig upphandling samt erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation. Meriterande är också om du är en person med god förhandlingsvana.

Att arbeta som upphandlare kräver en bra förmåga att översätta och applicera strategiska riktlinjer till praktiskt upphandlingsdokument. Därför söker vi dig som är resultatinriktad och som arbetar systematiskt i enlighet med framtagna processer och har ett genuint intresse för affärer. Du besitter en god analytisk förmåga och har ett strukturerat arbetssätt samt har ett konsultativt och serviceinriktat förhållningssätt.

Information och ansökan

Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta sektionschef Peter Christersson, tfn: 08-686 3615 eller rekryteringskonsult Åsa Bergman Målbäck på 4Focus Ledership and Recruitment, tfn: 0739-888884.

Fackliga kontaktpersoner för SACO är Richard Björk, tfn: 08-686 3779 och för Vision Arne Grundberg, tfn: 08-686 1888.

Ansök senast den 6 april, men vänta inte då urval och intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Besöksadress

Lindhagensgatan 100
None

Postadress

Lindhagensgatan 100
Stockholm, 10573

Liknande jobb


Upphandlare till Vaxholms stad

Upphandlare till Vaxholms stad

5 juni 2024

Group Supply Integration Leader

3 juni 2024

3 juni 2024