UPPHANDLARE/STRATEGISK INKÖPARE

Arbetsbeskrivning

Befattningen är placerad hos Inköp och upphandlingsavdelningen, universitetets centrala upphandlingsfunktion som består av nio personer.

Universitetets upphandlingar vänder sig i allt större utsträckning mot den internationella leverantörsmarknaden och en ökande andel av upphandlingarna genomförs på engelska. De totala årliga inköpen av varor och tjänster uppgår till mer än 1 miljard kronor och verksamheternas behov sträcker sig över ett brett spektrum, som exempelvis upphandling av flygsimulatorer, avancerad forskningsutrustning och tjänster av olika slag och omfattning. Upphandlingarna, som avser såväl ramavtal som enskilda köpavtal, genomförs i projektform.

Universitetets inköpsarbete är inne i ett utmanande utvecklingsarbete. Ett projekt pågår, som syftar till att utforma och införa en ny inköps- och upphandlingsorganisation. Universitetet har driftsatt ett system för elektroniska inköp/beställningar och har börjat använda ett elektroniskt upphandlingssystem.

Arbetsuppgifter
Som upphandlare arbetar du till stor del som internkonsult med upphandlingsprojekt för de olika verksamheterna, svarar för gemensamma ramavtal och deltar i utformningen av strategier för olika inköpsområden. Tillsammans med dina kollegor, ger du stöd och service åt universitetets olika verksamheter. I arbetet ingår även uppföljning och analys av genomförda upphandlingsprojekt.

Önskvärda kvalifikationer
- Utbildning på högskolenivå, KY-utbildning eller motsvarande inom exempelvis ekonomi, juridik, marknadsföring eller teknik.
- Inköps-/upphandlingsutbildning och/eller flerårig erfarenhet från operativt inköps-/upphandlingsarbete i större organisation eller myndighet.
- Mycket goda språkkunskaper i tal och skrift i svenska och affärsengelska. Gärna erfarenhet av internationella avtal.
- Kännedom om lagen om offentlig upphandling (LOU).
- Erfarenhet från att medverka i och driva projekt.

Eftersom verksamheternas behov sträcker sig över ett brett spektrum är vi öppna för sökanden med olika kompetenser. Det kan även finnas möjlighet till specialisering inom gruppen beroende på individuell kompetens. Kunskapen i engelska ska vara på den nivån att du klarar att genomföra en upphandling helt på engelska. Det är vanligt med leverantörskontakter och förhandlingar på engelska.

Egenskaper:
Du är utåtriktad, handlingskraftig, serviceinriktad, resultatorienterad, har integritet och kan arbeta såväl i grupp som enskilt. Arbetet ställer krav på förmåga att samarbeta i, och leda, ett team.

Det pågående projektet som syftar till en ny inköps- och upphandlingsorganisation kan innebära kommande förändringar i vårt arbetssätt. Det är därför viktigt för oss att du är flexibel i din yrkesroll och beredd att använda din kompetens på olika sätt efterhand som verksamheten utvecklas och förändras. För den som tycker om utmaningar och möjligheten att få vara med och påverka sitt framtida arbetssätt är detta en ypperlig möjlighet.

Provanställning kan bli aktuell.

Lunds universitet eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar alla sökande.

Inskickade handlingar återlämnas efter begäran eller gallras, två år efter anställningsbeslutet vunnit laga kraft. Ansökningshandlingar återlämnas inte till den som anställts eller till dem som överklagat anställningsbeslutet.

Sammanfattning

Liknande jobb


10 maj 2024

17 maj 2024

Tactical Buyer to J2 Sourcing

Tactical Buyer to J2 Sourcing

17 maj 2024