Upphandlingschef

Upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Ljungby kommuns värdegrund är ”vi är öppna, vi är framåt och vi vill”. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet.
Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, aktivitets- och massagebidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

Ljungby kommun har ett rikt näringsliv där tillverkningsindustri, logistikföretag och handel börjar få allt större sällskap av företag inom service- och tjänstesektorn. Kommunen växer med vår vision ”I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans. 35 000 invånare år 2035” och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?

Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!

Ekonomiavdelningen är kommunens centrala organ för redovisning, upphandling, inköp, ekonomisk planering och professionella förvaltare/gode män. Ekonomiavdelningen består idag av 17 medarbetare varav fyra jobbar med inköp och upphandling. För att ytterligare lyfta vikten av upphandlingsfrågorna tillsätter vi nu en ny tjänst som upphandlingschef. Upphandlingschefen kommer att vara chef för fyra medarbetare. I tjänsten ingår även att arbeta som avtalscontroller.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill leda, utveckla och samordna arbetet vid upphandlingsenheten tillsammans med dina medarbetare. Du har fokus på goda affärer med hög affärsmässighet, inom ramen för gällande upphandlingslagstiftning.

Som upphandlingschef har du ansvar för enhetens personal, vilket innebär att leda och utveckla upphandlingsenheten och upphandlingsprocessen i kommunen. Du är direkt underställd ekonomichefen på kommunledningsförvaltningen. Rollen innefattar bland annat att ansvara för kommunens upphandlade avtal samt att följa upp och säkerställa att ingångna avtal följs. Du förväntas upprätthålla riktlinjer och anvisningar samt vara rådgivare i inköps- och upphandlingsfrågor.

Du driver arbetet med att utveckla kommunens upphandlingsarbete för en effektiv, rationell och väl fungerande upphandlingsverksamhet. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och kommer med initiativ till förbättringar. Du är drivande i utveckling, framtagande och implementering av nya policys, strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet.

Rollen innebär ansvar för personal, budget, verksamhet och arbetsmiljö.

Du verkar för uppfyllelse av politiskt antagna mål gällande upphandling som styrmedel.

Du leder arbetet i inköpsgruppen som består av representanter från kommunens förvaltningar.

Tjänsten är en kombinerad tjänst där du utöver tjänsten som upphandlingschef även arbetar som avtalscontroller. I din roll som avtalscontroller kommer du att leda arbetet med avtalsuppföljning tillsammans med dina övriga kollegor på ekonomiavdelningen och i andra verksamheter. Arbetet innebär huvudsakligen att identifiera, kategorisera och följa upp kommunens inköp för att identifiera kommunens avtalsområden. Det innebär att utifrån dessa identifierade avtalsområden, och med stöd av system, skapa effektiva och rutinmässiga former för kontroll och uppföljning där sådant behov identifierats. Avtalstrohet ska följas upp både när det gäller om beställare i kommunen har köpt avtalade produkter/tjänster från de leverantörer kommunen har avtal med och till avtalat pris. Du ansvarar för att upprätta en uppföljningsplan för de avtal som omsluter betydande värde. Övriga avtal ansvarar berörd verksamhet för där din roll är att se till att de har rätt anvisningar och rutinbeskrivningar.

Arbetet innebär nära dialog med organisationens chefer och medarbetare med stöd i deras beställarroll. I arbetet ingår även medverkan i kommunikationen med leverantörer och samarbetspartners

KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi/ juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Det är även önskvärt att du har dokumenterad kunskap i LOU.

Du har erfarenhet av kvalificerat inköps- och upphandlingsarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av personalansvar och av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation.

Meriterande att ha arbetat i TendSign och Hypergene eller likvärdiga system.

Vi söker dig som tycker om att ta ett eget ansvar, tar initiativ och arbetar självständigt. Du har en god förmåga att organisera och strukturera ditt arbete. Du har ett analytiskt sinne och är en god problemlösare samtidigt som du arbetar med de långsiktiga strategierna. Du är serviceinriktad, prestigelös och gillar att hjälpa andra. Social kompetens, lyhördhet och samarbetsförmåga samt förmåga att leda möten och bygga relationer är egenskaper som vi lägger stort vikt vid.

Du har ett stort systemintresse och är van att bearbeta data. Du är kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras i samband med rekrytering.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson

Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt

Personalstrateg Eva Trulsson

Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson

Administrativ chef Anna Andersson

Sammanfattning

Besöksadress

34183 Ljungby
None

Postadress

Olofsgatan 9
Ljungby, 34183

Liknande jobb


Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

22 maj 2024

Ekonom

Ekonom

22 maj 2024

Bolagsekonom, Solna stad

Bolagsekonom, Solna stad

17 maj 2024

Ekonom

Ekonom

15 maj 2024