OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vill du arbeta med utveckling och förnyelse inom upphandlingsområdet? Här finns möjligheten för dig som vill driva och utveckla upphandlingsverksamheten i Älmhults kommun.
Om tjänsten
Ditt viktigaste uppdrag blir att förnya och utveckla upphandlingsverksamheten. Du samordnar och leder det strategiska arbetet med att utveckla kommunensupphandlings- och inköpsprocesser. Du är kommunens företrädare i upphandlings-och inköpsfrågor gentemot media, politik, näringsliv och andra externa parter.
Du har alla delar i ett chefs/ledarskap; budget-, verksamhets- och personalansvar. Du leder och fördelar arbetet inom enheten och driver även egna upphandlingsprojekt. Arbetsgruppen består för närvarande av tre upphandlare.
Tillsammans med dina medarbetare omsätter du verksamheternas behov till konkreta lösningar. Du förväntas hantera överprövningar samt bistå med rådgivning till verksamheterna i avtals- och inköpsfrågor. Upphandlingsenheten, tillsammansmed kollegor på ekonomienheten, stöttar beställare vid inköps- och avtalsfrågor. Du ingår i nätverk med andra upphandlingschefer och i avdelningens ledningsgrupp som leds av ekonomichefen.
Du blir anställd av Älmhults Kommun och tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse.
Om Dig
Önskade kunskaper och erfarenheter:
* Högskole- eller Yrkeshögskoleutbildning med relevant inriktning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
* Ledarerfarenhet och flera års erfarenheter av arbete med offentliga upphandlingar och inköp, även på strategisk nivå.
* Juridisk erfarenhet och kunskap om lagen om offentlig upphandling.
* Det är meriterande om du har drivit utvecklingsprojekt inom upphandling i offentlig sektor samt erfarenhet av kategoristyrning och e-handel.
Kompetenser och personliga egenskaper:
* Kommunikativ med stor egen drivkraft och ett helhetsperspektiv.
* Bra på att upprätthålla goda relationer med såväl leverantörer som kommunens verksamheter.
* Affärsmässig och lyhörd införverksamheternas behov samtidigt som du har ett professionellt förhållningsätt.
* Noggrann, har god analytisk förmåga samt kan prioritera och strukturera ditt eget och enhetens arbete.
* Trivs i ledarrollen och är trygg, modig och tydlig i ditt ledarskap.
* Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna förmedla information på ett pedagogiskt sätt.
Om Älmhults Kommun
Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar tillkommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelarmed en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen leder och ansvarar för ekonomisk planering, redovisning, budget och uppföljning samt inköp och upphandling. Avdelningen omfattar 15 medarbetare och tillhör organisatoriskt kommunledningsförvaltningen, under kommunstyrelsen. Tillsammans arbetar vi för att utveckla effektiva och moderna processer inom ekonomi- och upphandlingsområdet.
Kontakt och ansökan
I den här rekryteringen samarbetar Älmhults Kommun med Jefferson Wells, en del av Manpower Group, med lång erfarenhet av rekrytering av chefer och specialister. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Niclas Fagerlund på tele 0470 - 74 55 32, alternativt per e-post till niclas.fagerlund@jeffersonwells.se .
Du söker tjänsten via ansökningslänken och vi tar inte emot ansökningar via e-post. Notera att urval kommer att ske löpande under ansökningsperioden och du bör därför skicka in din ansökan snarast.
Vi ser fram emot Din ansökan!