Utredare

Utredare

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till ett mer tillgängligt och jämlikt samhälle?

Myndigheten för delaktighet (MFD) är en statlig myndighet med uppdraget att främja funktionshinderpolitikens genomförande. MFD stödjer andra statliga myndigheter, regioner, kommuner och verksamheter i deras arbete med att göra samhället och de tjänster som erbjuds tillgängliga och användbara för fler.

Du kommer till MFD i en spännande fas. Regeringen förväntas i närtid fatta beslut om en ny nationell strategi för funktionshinderspolitiken som kommer att vara styrande för kommande prioriteringar i MFDs verksamhet. Under våren genomförde myndigheten en organisationsförändring och vi fortsätter nu att utveckla den beslutade organisationen. I detta ligger också att vidareutveckla våra arbetssätt för att skapa goda förutsättningar för arbetet utifrån regeringens kommande strategi. Vi söker därför två nya medarbetare till en av våra två verksamhetsavdelningar, Avdelningen för utredning.  Som en del i den nya avdelningen kommer du på ett konkret sätt kunna vara med och tillsammans med kollegor och chefer driva MFDs arbete framåt. Då myndighetens uppdrag är tvärsektoriellt sätter vi stort värde på medarbetare med erfarenhet från olika samhällssektorer.

Arbetsuppgifter

Avdelningen för utredning följer upp och analyserar utfallet av funktionshinderspolitiken inom olika samhällsområden. I detta ligger att beskriva hur levnadsvillkor skiljer sig åt för personer med olika funktionsnedsättningar. I arbetet ingår också att ta fram och dokumentera kunskap om strukturer i samhället som hindrar delaktighet. Som en del av arbetet ingår vidare att identifiera förändringar och åtgärder som bidrar till ökad tillgänglighet och delaktighet. Myndighetens målgrupper är främst kommuner, regioner och andra statliga myndigheter och vårt arbete sker med utgångspunkt från den kunskap och erfarenhet människor som lever med funktionsnedsättning och deras funktionshindersorganisationer har.

Som medarbetare på avdelningen kommer du att ta fram underlag, skriva rapporter, följa upp samt analysera olika kunskapsunderlag och data relaterat till området. Du kommer att svara på remisser, bidra i myndighetens omvärldsbevakning och medverka i olika arbetsgrupper. I arbetet ingår också att externt representera myndigheten utifrån den kunskap avdelningen tar fram samt som generellt sakkunnig om funktionshinderspolitiken. Du kommer därutöver att ingå i och ibland leda olika myndighetsgemensamma arbeten. 

Kvalifikationer

I grunden har du en akademisk utbildning och några års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete. I detta ingår att du arbetat med att inhämta kunskap, göra analyser och beskriva resultat på ett tillämpat sätt. Du har erfarenheter av olika sätt att inhämta kunskap och av att arbeta med kvalitativa och gärna dialogbaserade metoder. Erfarenhet av att arbeta målgruppsanpassat är ett stort plus. Du ska ha god kunskap om hur offentlig förvaltning fungerar och är uppbyggd.

Du har förmåga att arbeta målgruppsanpassat och strukturerat och du håller dina deadlines. Du är kreativ och lösningsfokuserad och tar hjälp av andra när du behöver. Du tycker om och är van att möta människor med varierande utgångspunkter och kunskap.  Du har god förmåga att ta eget ansvar för ditt eget men också gemensamma arbeten. Du tycker om att ingå och arbeta som del i ett team. Du är beredd att i olika situationer kunna bidra i olika roller och kring varierande frågor. Du trivs med att arbeta med flera frågor parallellt, kan arbeta flexibelt och byta riktning och fokus när det behövs. Du har god förmåga och tycker att det är roligt att kommunicera, framför allt i skrift.  

Erfarenhet av arbete med tvärsektoriella frågor såsom social hållbarhet, funktionshinderspolitik och jämställdhet är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med att leda eller strukturera teambaserade arbeten.

Anställningens omfattning

Antal tjänster: 2

Anställningsform: tillsvidare, vi tillämpar 6 månaders provanställning

Omfattning: heltid

Tillträde: enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag är 2021-08-29

Övrigt

Myndigheten har drygt 45 medarbetare och ligger centralt i Sundbyberg. MFD stävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka i verksamheten.

Under pandemin har myndighetens arbete i huvudsak bedrivits på distans. För att främja effektivitet och en god arbetsmiljö för våra medarbetare kommer det även fortsättningsvis att finnas möjlighet att förlägga delar av arbetstiden till hemmet.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet.  Myndigheten behandlar sina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om myndighetens personuppgiftspolicy på www.mfd.se.

Kontaktpersoner:

Malin Ekman Aldén

Generaldirektör

08-600 84 13

 

Siri Morawski

Facklig företrädare ST

08-600 84 85

 

Brita Törnell

Facklig företrädare Saco

08-600 84 70

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Christina Westblom
08 600 84 39
Avdelningschef Nina Lindqvist
08 600 84 26
Avdelningschef Pär Rådling
08-600 84 46
Personalchef Christina Westblom
08-600 84 39
Personalhandläggare Karin Fröblom
08-600 84 58
Avdelningschef Kalle Elofsson
08-600 84 40
Personalhandläggare Helene Sundewall
08-600 84 26
Sektionschef kommunikation Hanna Jämtin
08-600 84 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Myndigheten för delaktighet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 augusti 2021
  • Ansök senast: 29 augusti 2021

Besöksadress

Sturegatan 3
Sundbyberg

Postadress

Box 1210
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Handläggare till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

Handläggare till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

27 maj 2024

Handläggare till Interreg Aurora

Handläggare till Interreg Aurora

28 maj 2024

Utredare

Utredare

24 maj 2024