Utredare mot välfärdsfusk

Utredare mot välfärdsfusk

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Vill du bidra med att säkerställa att kommunala medel används för det som de är tänkta? Socialförvaltningen i Österåker satsar nu på att förebygga välfärdsfusket. I den satsningen är den här tjänsten en viktig del. 

Socialförvaltningen i Österåker har ca 110 medarbetare inom både myndighetsutövning och en del utföraraverksamhet. Socialförvaltningen arbetar progressiv och värnar om att arbeta med evidensbaserade utredningsmodellerna och strävar alltid efter att sätta individen i centrum. För att säkerställa att vi har god uppföljning av hur kommunens medel hanteras har förvaltningen besluta att anställa en utredare som i huvudsak arbetar med att upptäcka välfärdsfusk.

Ditt nya jobb


Utredarrollen med inriktning mot välfärdsfusk kommer att ligga inom enheten förvaltningsstöd. Här kommer du tillsammans med andra yrkesgrupper så som jurist, ekonomer, administrativa handläggare och sakkunniga, att arbeta med att förebygga välfärdsfusk. Du kommer att få arbeta så väl självständigt som i team. Du kommer att ha nära tillgång till förvaltningens alla stödfunktioner. Det kommer att vara av olika typer av välfärdsfusk så som bland annat bidragsfusk, osant intygande, trolöshet mot huvudman och försök till bedrägeri. Efter utredning kommer beslut att fattas om vilka händelser som ska polisanmälas. Genom att stödja enhetschefer i deras arbete att komma åt oegentligheter kommer du att ha en viktig roll i hela förvaltningen.

 

Din profil

Vi tror att din yrkesbakgrund kan vara som utredare inom polisen, hos försäkringskassan eller på försäkringsbolag eller kanske har du arbetat som utvecklingsledare / kvalitetsutvecklare inom vård- och omsorg. Vi tror du är nyfiken och har ett prestigelöst förhållningssätt samt är engagerad i vårt gemensamma uppdrag för att komma åt välfärdsfusket.

Som utredare söker vi dig som har en väl utvecklad analytisk förmåga, ett objektivt synsätt och som kan hantera stora mängder information. Du har ett driv att få ditt arbete framåt, tar egna initiativ och kan arbeta självständigt men även i grupp. Med snabba svängar och bitvis mycket att göra måste du kunna ha ett flexibelt förhållningssätt samt vara uthållig om en utredning exempelvis drar ut på tiden. För att klara av arbetsuppgifterna krävs det också att du har lätt för att kommunicera och har en god samarbetsförmåga. 


 Kvalifikationer:


• Polisexamen eller utbildning inom ekonomi, juridik, kriminologi, beteendevetenskap eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Erfarenhet av utredningsarbete
• Erfarenhet av att tolka och tillämpa lagar

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningens omfattning

 100%

Anställningsform

 Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse/snarast

 

Sista ansökningsdag

2022-11-14

 

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2022
  • Ansök senast: 14 november 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

20 maj 2024

Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024