Utredare till Nationellt kompetenscentrum och vägledning äldreomsorg

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en viktig del i arbetet med att höja kvaliteten i äldreomsorgen? Nu söker vi en utredare med fokus på utredning och projektledning inom socialtjänstområdet med inriktning mot äldre personer.

Enheten där tjänsten är placerad, har i uppdrag att driva det nyinrättade nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg. Centrumets uppgift är både att öka kunskapen om äldreomsorg på nationell nivå och att stödja utveckling och implementering av kunskap och nya arbetssätt på lokal nivå. Centrumet ska även bedriva en kontinuerlig omvärldsbevakning.

Enheten har även ett vägledningsuppdrag och inom det ska enheten erbjuda expertkunskap inom sakområdet äldre och ta fram och revidera kunskapsstöd. Du kommer främst arbeta inom vägledningsuppdraget med att ta fram kunskapsstöd till socialtjänsten, men det kan även bli aktuellt med andra uppdrag inom enheten.

Som utredare arbetar du i olika projekt, både som projektledare och som projektmedarbetare. Inledningsvis kommer du att projektleda ett regeringsuppdrag som handlar om att stärka anhörigperspektivet inom hälso- och sjukvård och omsorg. Du kommer även att svara på remisser, kommunicera resultat och stödja implementering av myndighetens kunskapsstöd. I din roll ingår också att driva utvecklingen framåt inom sakområdet.  

Du bidrar du till goda dialoger och produktiv samverkan såväl internt på myndigheten som externt med andra myndigheter och organisationer. Omvärldsbevakning är en viktig del i din roll där du deltar i relevanta nätverk och håller dig uppdaterad om aktuell forskning inom ditt område.

Vi söker dig som har


• högskoleutbildning med relevans för ämnesområdet
• dokumenterad utredarkompetens
• erfarenhet av projektledning
• god kunskap om sakområdet äldreomsorg
• förmåga att uttrycka sig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara orädd och ha lätt för att ta dig fram i stora organisationer. Du har lätt för att hitta tydliga budskap i komplexa sakfrågor samt att arbeta tillsammans med kollegor med andra kompetenser. Vi ser också att du är initiativtagande, utåtriktad och självgående. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga färdigheter.

Det är meriterande om du har


• vana att samverka mellan många olika aktörer på lokal, regional och nationell nivå
• erfarenhet från stabsarbete eller liknande inom kvalitets-/verksamhetsutveckling, särskilt inom äldreomsorgsområdet
• erfarenhet av projektledning och eller av att arbeta som chef/arbetsledare inom äldreomsorg
• erfarenhet av krisberedskapsfrågor
• erfarenhet av myndighetsarbete.

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Din tjänstetitel är utredare och placering är i Stockholm.

Välkommen med din ansökan, med bifogat CV, senast den 11 november 2022. I rekryteringsprocessen använder vi i ett första steg urvalsfrågor som ett verktyg för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Du behöver inte skicka in något personligt brev.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. För att få en bra balans mellan arbete och fritid och ett hållbart arbetsliv finns möjligheten till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, semester och pension. Läs mer om vårt erbjudande och arbetsvillkor här.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Eva Lindqvist. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 oktober 2022
  • Ansök senast: 11 november 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


24 maj 2024

24 maj 2024

24 maj 2024

Controller till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

Controller till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

20 maj 2024