Utredningssekreterare med juridisk inriktning, vikariat

Arbetsbeskrivning

Vara kommun, med cirka 16 000 invånare, ligger mitt på den bördiga västgötaslätten. Här finns det goda livet, hos oss är alla välkomna och här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden!
Vårt mod och vår inneboende styrka är en stark drivkraft i vårt arbete och för vår framgång. Vara vågar! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. Vi prioriterar värdet av att arbeta utifrån uppsatta mål och visioner, personlig utveckling, kontinuerligt lärande i en god arbetsmiljö och ett tillitsbaserat ledarskap. Tillsammans gör vi varandra bra!




Om kansliavdelningen

Kansliavdelningen är en sammansvetsad grupp där vi ställer upp, stöttar varandra och gör varandra bra.

Avdelningen består av åtta medarbetare och har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt allmänhet, förvaltningar och politik samt att säkerställa att den demokratiska processen går till på ett riktigt och rättssäkert sätt i samtliga nämnder.

Kansliavdelningen ansvarar bland annat för hela kommunens nämndadministration så som registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, protokollföring, dokumenthantering och arkiv.

Då nuvarande kanslichef går vidare till annat uppdrag kommer nuvarande kommunjurist att träda in som tillförordnad kanslichef under 2022. Vi ser därför ett behov av att förstärka den juridiska kompetensen i kommunen under denna period.

Arbetsuppgifter
Vi söker en kvalificerad utredare som i hög utsträckning fokuserar på att ta fram beslutsunderlag till nämnderna i komplicerade ärenden, oftast med fokus på juridik. Tillsammans med tf. Kanslichef/Kommunjurist kommer du också att arbeta konsultativt mot verksamheterna inom ett brett fält, med betoning på offentlighet och sekretess, kommunalrätt och förvaltningsrätt. Du har också ansvaret för att identifiera och genomföra utbildnings- utvecklings- och informationsinsatser inom offentlighet och sekretess för våra verksamheter.

Vi erbjuder dig ett intellektuellt utmanande och omväxlande arbete med möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Kommunen utvecklas ständigt och beroende på hur framtida organisation kommer att se ut kan det finnas möjlighet till en fortsättning inom kansliavdelningen för dig som vikarierat som utredare med juridisk inriktning.


Kvalifikationer
Du har relevant högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot juridik, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har arbetslivserfarenhet från annan kommun eller region, statlig myndighet, intresseorganisation eller liknande. Du har en utpräglad analytisk förmåga, bred samhällskunskap och förståelse för beslutsprocessen i en politiskt styrd organisation.


Du är duktig på att snabbt sätta dig in i olika problemställningar, ta fram och förstå information från olika specialistområden och därefter dra slutsatser och sammanställa underlag som belyser alla relevanta aspekter. Du är en mycket god skribent med förmåga att sammanfatta komplexa problem på ett lättförståeligt sätt. Du är van vid muntlig framställning och att på ett pedagogiskt sätt göra komplexa ärendena enkla och lättförståeliga för mottagaren.

God kunskap i styrande regelverk så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen är ett krav.

Som person är du prestigelös och serviceinriktad men har samtidigt en hög integritet och kan på ett sakligt, opartiskt och professionellt sätt presentera utredningar och beslutsunderlag. Arbetet ställer också krav på att du har en god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer och arbeta tillsammans med andra vid olika kommunala förvaltningar och verksamhetsområden.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



Övrig information 

Vikariat 2021-04-01 (eller enligt överenskommelse) till och med 2021-12-31.

I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan! 


Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Emelia Larsson, Kanslichef
0512-310 89

Sammanfattning

Besöksadress

Stora Torget 8
None

Postadress

Stora Torget 8
Vara, 53481

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023