Utredningssekreterare till utvecklingsavdelningen

Utredningssekreterare till utvecklingsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Ref: 20200511

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en utredningssekreterare som vill vara med och skapa mervärde för pedagoger, ledare och elever i Malmö. I rollen som utredningssekreterare kommer du att arbeta med utredning, beredning av ärenden, kartläggning, analys och uppföljning. I uppdraget kommer det dels ingå definierade ansvarsområden, dels särskilda uppdrag som kan variera över tid. I uppdraget ingår att ta fram kvalificerade beslutsunderlag, skriva yttranden och besvara remisser samt olika administrativa arbetsuppgifter. Utöver detta kommer du leda förvaltningsövergripande projekt.

Rollen innebär stort ägandeskap av processer med hög självständighet och med nära samarbeten med flera kontaktytor. Som utredningssekreterare kommer du att arbeta både enskilt och i team.

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk utbildning motsvarande fil kand 180 hp med inriktning inom det utbildningsvetenskapliga området.

Du har minst 2 års erfarenhet av att arbeta med övergripande frågor om skolutveckling och styrdokumentens funktion i skolväsendet. Du har även vana och kompetens för att arbeta med utredning, beredning av ärenden, kartläggning, analys och uppföljning.

Du ska ha kunskaper om, och verksamhetsnära erfarenheter av, systematiskt kvalitetsarbete och skolutvecklingsarbete på olika nivåer. Du har god förmåga att agera konsultativt med råd och vägledning i såväl allmänna pedagogiska och didaktiska frågor som styrning- och kvalitetsfrågor. Du har god förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation utifrån ett tjänstemannaperspektiv och erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är meriterande.

Du som söker har ett agilt arbetssätt och trivs med att verka i både gruppsammanhang och enskilt. Flexibilitet, hög samarbetsförmåga, prestigelöshet och engagemang med en positiv människosyn är värden som vi ser hos dig för att kunna fungera i denna kontext.

Du har en god förmåga till aktivt lyssnande och kommunikativ färdighet både i tal och skrift. På avdelningen finns en grundläggande inställning till högkvalitativ leverans utifrån beställarens behov, vilket innebär att du behöver ha ett utforskande förhållningssätt och att du är nyfiken på utmaningar.

I din roll som projektledare krävs att du är självständig i dina arbetsuppgifter. I ditt arbete är du även noggrann, systematisk och strukturerad. Ett högt arbetstempo kräver att du har en god prioriterings- och planeringsförmåga.

Du har goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi ser gärna att du har kunskaper i ärendehanteringsprocesser samt erfarenhet av hantering i IT-system.

Det är meriterande med erfarenheter av samverkan med lärosäten, nätverk och andra organisationer i utbildningsfrågor samt erfarenhet av kvalificerad utbildningsanalys.

Om arbetsplatsen
Du kommer att vara placerad på grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning, enheten för pedagogisk, didaktiskt och metodiskt utveckling. Utvecklingsavdelningen arbetar för att stödja förvaltningens pedagogiska utvecklingsarbete utifrån definierade behov. Tillsammans med övrig personal ingår det i ditt uppdrag att verka för ett socialt hållbart Malmö där varje barn och elev ges likvärdiga möjligheter att nå uppställda mål. 

Då avdelningen ofta möter en komplex uppdragsbild är det av vikt att avdelningen också är en formativt lärande organisation där delakultur och kunskapsspridning råder.

Delta i skapandet av varje elevs bästa skola – du också!

Med respekt, engagemang och kreativitet skapar grundskoleförvaltningen de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi arbetar tillsammans i vårt övergripande uppdrag med att ge alla Malmös 30 000 elever samma möjligheter att lyckas och nå goda resultat i skolan. Gör skillnad tillsammans med 5 500 kollegor och var en del av grundskoleförvaltningens positiva utveckling!


I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka.

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse

Övrigt
Om du har sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt, via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter rekryteringssystem för att de ska var enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system Visma Recruit, och vill återanvända din ansökan i denna rekrytering kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2020
  • Ansök senast: 23 mars 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023