Väsby kommunala förskolor söker förskollärare

Arbetsbeskrivning

FÖRSKOLLÄRARE som vill vara med från början! En chans för dig att starta nytt tillsammans med nya kollegor som har ett brinnande intresse för att få vara med och bygga upp något nytt!
 
Förskolan Ekebo i Smedby  
Förskolan Ekebo, som tillhör Väsby Kommunala Förskolor (VKF), har i dag sex avdelningar. I i november flyttar vi till nya fina lokaler och utökar till sammanlagt nio avdelningar. Därför söker vi legitimerade och engagerade FÖRSKOLLÄRARE som har ett brinnandeintresse för pedagogik och utveckling. Du får vara med och bygga upp en ny verksamhet, inreda den pedagogiska miljön och tillsammans med dina kollegor ta ut riktningen för arbetet på avdelningen och för att bygga upp ett bra samarbete i huset.
 
I början av 2018 kommer Väsby Kommunala Förskolor att starta ytterligare en förskola i Smedby med fem avdelningar. Till denna förskola behöver vi anställa fem förskollärare. Vi kommer att samrekrytera för båda förskolorna.
 
Inom Väsby Kommunala Förskolor arbetar vi aktivt för att skapa stimulerande miljöer både inne och ute. Vi har handledning för personalen inom pedagogisk dokumentation och projektarbete. Det bedrivs ett aktivt pedagogiskt utvecklingsarbete som utgår från frågeställningen ”Hur arbetar vi för aktiva och utforskande barn i förskolans lärmiljö, där barnen har inflytande och är delaktiga?” Reflektion krig mål och pedagogiskt uppdrag är viktigt för verksamhetens utveckling. Inom enheten satsar vi på fortbildning inom digital utveckling, tecken som stöd, utomhuspedagogik, Mulle och Knytte mm.  
 
I vårt dagliga arbete med barnen integreras de digitala verktygen och dessa fungerar som komplement till andra pedagogiska metoder och annat material. Vi ser ett demokratiskt värde med att föra in teknik och IT i förskolan eftersom inte alla barn har tillgång till tekniken i hemmet. Teknikanvändningen bidrar till en mer jämställd förskolemiljö, där både flickor och pojkar kan och vågar använda de digitala verktygen. Vi har två förskollärare inom VKF som arbetar som Digitalistor, som en del av sitt uppdrag. (Besök gärna deras blogg ”Digitalistorna” samt Väsby Lärlabb för att bekanta dig med det arbete vi bedriver.)  
 
Stor organisation en styrka  
Väsbys kommunala förskolor består av sju förskolor och kommer januari 2018 att ha totalt 43 avdelningar. Ledningsgruppen består av en förskolechef och fyra biträdande förskolechefer. Enheten har även en pedagogisk utvecklingsgrupp (PUG) som består av förskollärare från samtliga förskolor. Att vara många minskar sårbarheten och underlättar kunskapsspridning. Gemensamma frågor är exempelvis pedagogisk utveckling, personalens fortbildning och organisation.  
I kommunens kundundersökning, Våga Visa, har de kommunala förskolorna mycket hög kundnöjdhet.  
 
Arbetsuppgifter
Vi förväntar oss att du aktivt, tillsammans med övriga pedagoger, driver den pedagogiska verksamheten framåt och skapar en stimulerande, rolig och trygg miljö för barnen. Barnens intressen, tankar och idéer ska tas på allvar och påverkar vår planering och innehållet i verksamheten.  
 
Du ska arbeta aktivt för att få föräldrar trygga samt medvetna om verksamhetens innehåll genom olika informationskanaler, pedagogisk dokumentation och personliga möten.  
 
Som förskollärare använder du dig av många olika metoder och verktyg, inspirerar barnen till aktiviteter som gör att barnet kan utforska, förstå och bidra med sina inlägg och insikter. Du bör dela vår inställning till att digitala verktyg ska vara kompletterande arbetsmetoder till det vi redan gör och vara nyfiken på att lära dig nytt. Förskolans läroplan, Barnkonventionen och våra utvalda mål är vägledande i vårt systematiska kvalitetsarbete.  
 
Förskolläraren har ett tydligt ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet. Utvärderar resultat och mål med arbetslaget och barnen. Pedagogisk dokumentation ska användas för att dokumentera och utvärdera arbetet tillsammans med barnen.  
 
Kvalifikationer  
Som förskollärare ska du ha förmåga att leda barns lärande utifrån gällande styrdokument och ha goda ämneskunskaper. Du hämtar in nya kunskap kontinuerligt på eget initiativ och agerar som förebild/coach för andra i personalgruppen. Goda kunskaper i det svenska språket är ett måste, likaså lärarlegitimation. Om du kan tala flera språk är det en fördel då vi har många barn med annat modersmål än svenska.
 
Det är bra om du har erfarenhet av att arbeta målstyrt i projektform och ska ha en vilja till att samarbeta med kollegor på förskolan. Du ska ha förmåga till att bidra till verksamhetens utveckling, ta initiativ till insatser och förbättringar. Som förskollärare ska du kunna skapa tydliga rutiner på avdelningen samt rutiner som möjliggör och stödjer barnens möjlighet att utvecklas till självständiga individer och ha ett aktivt inflytande över sin vistelsetid i förskolan.  
 
Goda kunskaper i dataanvändning och av ipad är nödvändigt. Vi använder oss av en digital plattform för pedagogisk dokumentation och för information till vårdnadshavarna. Du ska även ha kompetens eller vara intresserad av att lära dig använda andra digitala verktyg, som t ex projektorer och dokumentkameror.
 
Det är viktigt att du är lösningsfokuserad och tycker att det känns spännande med nya utmaningar.  
 
Tillträde i januari/mars 2018 eller enligt överenskommelse. Kan även vara aktuellt med start i november/december för ett par av tjänsterna. Intervjuer kommer att ske löpande.  
 
Vi tar endast emot ansökningar via länken i annonsen, inte via mail.  
 
Förskolechef:  
Birgitta Andrén, förskolechef, 08 5909 7849

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upplands Väsby Kommun Upplands Väsby
  • 8 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning
  • Dagtid, måndag - fredag Tillsvidare
  • Publicerat: 27 september 2017

Liknande jobb


Förskollärare till Prästkragens Förskola i Sävedalen

Förskollärare till Prästkragens Förskola i Sävedalen

2 maj 2024

Assistant for preschool curriculum.

Assistant for preschool curriculum.

2 maj 2024

2 maj 2024