VD till Naboer AB i Östersund

VD till Naboer AB i Östersund

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Nu har du chansen att vara med på en spännande resa hos Naboer AB. Efter 25 år på posten slutar vår VD och vi söker hans ersättare. Är du van att självständigt arbeta med utvecklingsfrågor och har du också erfarenhet av gränsöverskridande samarbete, att koordinera och projektleda? Då är det kanske dig vi letar efter som vår nya VD. 

Naboer AB bedriver utvecklingsverksamhet där det övergripande målet är att verka för att på ett operativt sätt långsiktigt utveckla, vårda och förstärka banden mellan Jämtland och Tröndelag. Syftet är att skapa gemensamma mervärden genom interregional utveckling till nytta för invånare, företag, civilsamhället och offentlig verksamhet.

Ansvarsområden
VD rollen innebär många sociala kontakter och stor omväxling i arbetet. Som VD driver du självständigt verksamheten men också tillsammans och med hjälp av viktiga samarbetspartners och nätverk. Nätverken består av exempelvis offentliga organisationer där fylke/region och kommuner ingår, universitet, skolor, föreningar och branschorganisationer.

Rollen innefattar både strategiskt och resultatinriktat operativ arbete. Det krävs att du kan engagera dina nätverk till gemensamma mervärden. Ekonomi och finansieringsfrågor är centrala i rollen. 

Insatserna Naboer AB gör riktas mot områden som kultur, besöksnäring, infrastruktur, ungdomsrelaterade frågor, gränsfjällsfrågor och näringsutveckling. Arbetet formuleras ofta genom projekt, där bolaget fångar upp idéer, behovsprövar, samlar intressenter, skriver projekt samt ordnar finansiering. Under vissa perioder rekryterar du projektmedarbetare men är i övrigt den som själv representerar Naboer AB. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en positiv ledare vars engagemang smittar av sig och skapar förtroende. För att lyckas med uppdraget är du självgående, ansvarsfull och utvecklingsinriktad. Du förstår mervärdet av gränsöverskridande samarbete och har en vilja att lära dig nya saker. Du är lyhörd och har förmåga att i samverkan konkretisera uppdragsgivarnas visioner och nätverkens behov.

Vi söker dig som har:  
God kunskap om ekonomi, resursanskaffning och projekthantering. 
Kunskap om EU:s regelverk
God språkförståelse - svenska, norska och engelska. 
Erfarenhet av arbete med upphandling och projektfinansiering via stödprogram.
Kunskap om offentlig förvaltning och dess beslutsgångar. 
Högskoleutbildning alternativt relevant arbetslivserfarenhet
Kan analysera politiska ambitioner och omsätta dem genom olika processer till kraftfull handling och resultat. 
Internationell gränsöverskridande erfarenhet, gärna med egna nätverk. 
Erfarenhet och kunskap av strukturerna i Jämtland Härjedalen och Tröndelag samt förstå värdet av att vårda dessa nätverk.


Som person söker vi dig som:
Har god kommunikationsförmåga och uttrycker dig enkelt i både tal och skrift.
Är initiativrik och självständig.
Trivs i samarbete med andra och skapar goda relationer.
Är förtroendeingivande.
Är resultatorienterad och gillar en föränderlig vardag. 


Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Naboer AB med Randstad AB. 
Du är välkommen att ställa frågor om tjänsten till Branch manager Pernilla Keusch +4670-149 87 85, pernilla.keusch@randstad.se. 

Tjänsten är tillsvidare med inledande provanställning, heltid enligt VD-avtal och tillträde enligt överenskommelse. 

Sista dag för ansökan är 2022-04-19. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag då urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möjligt.

Vi ser fram emot ansökningar från både Sverige och Norge, dock är stationeringen Naboers kontor i centrala Östersund, Jämtland, Sverige.

Om företaget
Naboer AB är ett Jämt-Trönderskt utvecklingsbolag som bildades 1995 och ägs av 13 offentliga aktörer. Ägarna är ett antal kommuner i Jämtland län och Tröndelags fylke samt Region Jämtland Härjedalen och Trøndelag fylkeskommune. De två sist nämnda är också de enskilt största aktieägarna i bolaget. Naboer AB bedriver gränsöverskridande utvecklingsverksamhet där det övergripande målet är att verka för att på ett operativt sätt, långsiktigt utveckla, vårda, förstärka och belysa banden mellan Jämtland och Tröndelag. Syftet är att skapa gemensamma mervärden genom interregional
utveckling.

Omsättningen har varierat över åren och typen av projektupplägg, där det finns ett spann mellan ca 1,5 – 5,5 miljoner/år. Bolaget har en fast anställd VD på heltid som med administrationen finns på svensk sida i Östersund medan ordförandeskapet ligger i Norge.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2022
  • Ansök senast: 19 april 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


VD till Seemly Industri

VD till Seemly Industri

28 maj 2024

VD till Seemly Industri

VD till Seemly Industri

28 maj 2024

VD MittX - Hälsingland

25 maj 2024

Chef Biostatistiksektionen

Chef Biostatistiksektionen

24 maj 2024