Verksamhetschef

Arbetsbeskrivning

Verksamhetschef till Gruppboende Berget i Taberg.

Solhagagruppen är en av Sveriges ledande aktörer inom LSS, SOL och Skola med fokus på stöd och service till människor med funktionsnedsättning. All verksamhet utgår från vår vision, om Ett gott liv - Hela livet.
Bergshyddan AB, som är en del av Solhagagruppen, erbjuder skräddarlösta helhetslösningar för personer med autism, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och utvecklingsstörning för både vuxna och barn/ungdomar. Vi har boende i gruppbostäder och servicelägenheter, daglig verksamhet, grundskola 1-9, grundsärskola/träningsskola 1-9 och gymnasiesärskola 1-4.

På Berget bor 5 barn & ungdomar och vi har en personalgrupp på ca 15 anställda.

Huvudsakligt ansvar:
Du leder arbetet med att utifrån individens behov och intressen erbjuda ett pedagogiskt stöd och en service som bidrar till att ge varje brukare ett meningsfullt, roligt, intressant, utvecklande och självständigt liv.

Detta i linje med Solhagagruppens syfte, mål och värderingar:
Vi visar respekt för människans värde, Vi delar med oss, arbetar tillsammans och tar eget ansvar, Vi hushållar med resurser och tar ansvar för framtiden.

Du ansvarar för planering, drift, utveckling och uppföljning av verksamheten, samt har ett helhetsansvar för Kvalitet, Medarbetare/Organisation, Ekonomi, Marknadsföring, Försäljning och Integration.

Krav och Förväntningar:
Vi arbetar med ett verksamhetsnära ledarskap vilket bla innebär att du viss del av din arbetstid arbetar i omsorgsarbetet. Vi arbetar med ett tydligt brukarfokus där insatserna planeras, dokumenteras och utvärderas utifrån den enskildes behov, intressen och önskemål.
Vi lägger stor vikt på nära samarbete med nätverket runt den enskilde.
Som verksamhetschef hos oss är du tillståndsbärare hos Socialstyrelsen, vilket innebär ett helhetsansvar vad gäller verksamhetens kvalitet. Du säkerställer att genomförandeplaner.
I din ledarroll ingår bemanning/rekrytering och introduktion, lönesättning, målstyrning, utvärdering och avveckling. Du har arbetsmiljöansvar.
Du har ett lönsamhetsansvar och ansvarar för planering och uppföljning av ekonomin. Du ansvarar för integration av koncerngemensamma system och verktyg.

Som ledare förväntas du tydliggöra krav och förväntningar i arbetet, vår vision och våra värderingar och ge medarbetarna förutsättningar att leva efter dessa genom handledning, utbildning och metodstöd.

Kompetens:
Vi söker dig som är Socionom, Socialpedagog,har genomgått Sociala omsorgsprogrammet eller annan motsvarande högskoleutbildning. Du har ett brinnande intresse av och erfarenhet från arbete med personer med funktionsnedsättningar.
Kunskap om de lagar (LSS, SOL, HSL) som reglerar omsorgen liksom arbetsrätten är meriterande.
Kunskap om Autism samt TEACCH och annan metodik bedömer vi som mycket värdefullt.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från ledande befattning

Färdigheter:
Du har en personlig mognad, en grundtrygghet och en balanserad och varm framtoning. Du har en självinsikt och är öppen för egen utveckling. Du bygger goda relationer och är kommunikativ, öppen och tydlig. Du har ett starkt engagemang, en egen motor och ett positivt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du har en organisatorisk, administrativ förmåga, samt tänker "ständiga förbättringar" i allt du gör. Du är en förebild i organisationen som visar på goda exempel.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: BERGSHYDDAN AB.
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Publicerat: 11 juni 2013

Liknande jobb


22 april 2024

Biiträdande vårdenhetschef till Kvinnoklinikens operationsavdelning

Biiträdande vårdenhetschef till Kvinnoklinikens operationsavdelning

22 april 2024

Vårdenhetschef

Vårdenhetschef

16 april 2024