Verksamhetschef - Familjehemsverksamhet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och starta upp en familjehemsverksamhet? Vill du ha stora möjligheter att påverka och utforma verksamheten?
Söker du ett arbete där din arbetsinsats gör skillnad för barn och ungdomar som av olika anledningar befinner sig i en svår livssituation och behöver bo i ett jour- och/eller familjehem? Ja, då tror vi att denna tjänst kan vara något för dig.

Vi söker nu en engagerad person till vår konsulentstödda jour- och familjehemsvård som vill vara med och driva jour- och familjehemsverksamheten från grunden.

Observera att tjänsten inte är stationerad till en kommun/stad, utan arbete kan komma att utföras i hela länet, främst i stor Göteborg och dess kranskommuner. Tjänsten tillträds efter överenskommelse.

Beskrivning av tjänsten:
Som familjehemskonsulent kommer du i huvudsak att arbeta med:

- Stöd och handledning till jour- och familjehem och till placerade barn och ungdomar
- Rekrytering och utredning av nya jour- och familjehem
- Utbildning till jour- och familjehem
- Kundvårdande relationer
- Kontinuerlig skriftlig dokumentation och rapportering till kund
- Utvecklingsarbete inom den konsulentstödda jour- och familjehemsvård

- Då verksamheten är nystartad kommer det finnas stort utrymme att påverka verksamheten.

Tillsammans med den unge, jour- och familjehem och tvärprofessionella arbetar du strukturerat och pedagogiskt utifrån individuella vård- och genomförandeplaner för att tillsammans nå uppsatta mål. Du ansvarar för journalföring och annan dokumentation samt följer lagar och regler. Ditt fokus som familjehemskonsulent är att bistå jour- och familjehem med det stöd, handledning och den praktisk hjälp de behöver inför, i samband med, under och vid avslut av en placering.

Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och det är väldigt meriterande om du har erfarenhet från arbete i kommunal socialtjänst och gärna med inriktningen mot familjehemsvård. Det är även meriterande om du har erfarenhet från utredning, utbildning och handledning av familjehem, har god kännedom och kunskap om BBIC eller kälvesten och är flerspråkig. Som person bör du vara målinriktad, positiv, ansvarstagande, kreativ, prestigelös, samarbetsvillig och ha humor för att passa in i vårt familjehemsteam.

Vi söker dig som har ett gott bemötande och en positiv människosyn. Du har stort intresse av att jobba med barn och ungdomar och en positiv inställning till olika kulturer. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har förmågan att interagera med barn och ungdomar samt kunna sätta gränser. Grundläggande datorvana och körkort är ett krav. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



Företaget är i uppstartsfas, ett huvudkontor och en webbplats kommer inom kort vara klart.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Zera Care AB Mölndal
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Publicerat: 12 mars 2017

Besöksadress

Pepparedsängen 17D
Mölndal

Postadress

Pepparedsängen 17D
Mölndal, 43150

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024