Verksamhetschef till Miljöavdelningen, Miljö- och stadsbyggnadsförvaltning

Verksamhetschef till Miljöavdelningen, Miljö- och stadsbyggnadsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Bli en del av Sveriges vassaste Stadsbyggnadskontor!

Om tjänsten
Som verksamhetschef för Miljöavdelningen inom Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är du direkt underställd förvaltningsdirektör och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du är ansvarig för avdelningens rapportering och ärendegång mot Bygg- och miljönämnden. Avdelningen har tre enheter med ansvariga enhetschefer direkt underställda dig med totalt cirka 55 medarbetare. Dessa enheter är vardera ett specialområde inom Hälsoskydd, Miljöskydd och Livsmedel. Du har ett personalansvar för enhetscheferna samt budget- och verksamhetsansvar för avdelningen.

I rollen som verksamhetschef ingår ansvar för att företag och medborgare erbjuds kommunala tjänster med politiken som uppdragsgivare och ges möjlighet att påverka utförandet av tjänsterna. Din roll blir att säkerställa arbetsstrukturer, resursplanering och prioriteringar inom verksamheten samt att ansvara för utveckling, kvalitet och uppföljning. En viktig del i arbetet är att vidareutveckla avdelningen, inspirera, stötta och motivera dina medarbetare genom att skapa en väl fungerande avdelningsledningsgrupp.

Under 2023 bildas en ny förvaltning inom Örebro kommun, Miljö- och Stadsbyggnadsförvaltningen. Inom förvaltningen kommer fyra avdelningar att rymmas, Mark- och exploatering, Bygglov, Stadsplanering respektive Miljö.

Miljöavdelningen ansvarar för kommunens prövning och tillsyn enligt miljöbalken och föreskrifter meddelade med stöd av miljöbalken, med vissa undantag. Miljöavdelningen ansvarar för kommunens prövning och kontroll respektive tillsyn enligt livsmedelslagstiftningen, lagen om tobak och liknande produkter, lagen om handel med vissa receptfria läkemedel m.m. Avdelningen ansvarar även för kommunens uppgifter enligt alkohollagen samt kommunens handläggning enligt smittskyddslagen.

Arbete med förändringsledning kommer att krävas när en ny organisation finns på plats från och 2023.

Kompetenskrav

• akademisk examen är ett krav men inriktningen är inte avgörande
• dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet med ansvar för personal-, ekonomi-, och verksamhetsfrågor
• erfarenhet från arbete med förändrings- eller utvecklingsarbete

Vi söker dig som är trygg, stabil och en god kommunikatör. Du är tydlig i ditt budskap och står för ett ledarskap som karaktäriseras av mod, utveckling och engagemang. Du visar intresse för andra, leder genom samverkan och bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och du inger förtroende. Vidare har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter, är strukturerad, tänker strategiskt och kundinriktat. Du vågar ta beslut och visar omdöme under tidspress.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet från att leda andra chefer
• övergripande kunskap inom miljöområdet
• erfarenhet av att hantera frågor inom Miljöbalken
• erfarenhet av myndighetsutövning och från arbete i en politiskt styrd organisation, i annan kommun eller motsvarande.

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: tidigast fr o m januari 2023

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Stadsbyggnad ansvarar för översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadsmiljöinvesteringar, mark och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning. På förvaltningen arbetar cirka 150 medarbetare som har olika specialistkunskaper. Vi är en sammansvetsad förvaltning, vi lär oss av varandra och vi strävar ständigt mot en än högre tillitskultur. Vårt nybyggda kontor i Citypassagen är modernt och aktivitetsbaserat och ligger i direkt anslutning till Resecentrum och nära city. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans.

Så tycker medarbetarna om Stadsbyggnad

I den årliga medarbetarundersökningen lyfts flera styrkor t.ex. bra kollegor, intressanta arbetsuppgifter och ett ledarskap som ger förutsättningar att ta ansvar i arbetet samt som visar förtroende för sina medarbetare.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

All administration i denna rekryteringsprocess hanteras av Randstad AB och som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas. För mer information kontakta ansvarig rekryterare Gabrielle Peteri på tel. 073 - 343 41 41 eller via mail gabrielle.peteri@randstad.se

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 27 november.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 november 2022
  • Ansök senast: 27 november 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


22 mars 2024

Kanslichef

Kanslichef

20 mars 2024

22 februari 2024

Kanslichef

Kanslichef

2 januari 2024