OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.
För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som verksamhetscontroller ansvarar du för att leda, samordna och ge stöd i frågor om styrning, planering och uppföljning av myndighetens verksamhet. Bolagsverket är inne i ett viktigt förändringsarbete där vi behöver ha stort fokus på att säkra och anpassa myndighetens styrmodell, planering, mätning, uppföljning, strategiska ramverk samt strategiska färdplan.
Som verksamhetscontroller har du en viktig roll att samordna och facilitera dessa uppdrag samt ge stöd till Bolagsverkets verksledning. Du har också ett viktigt uppdrag att säkra att styrmodell och mätsystem går i linje med vad vi vill uppnå.
Du kommer att ingå i Stabens enhet Styrning och uppföljning och där kommer du att arbeta med ledning, planering, styrning, uppföljning, analyser och verksamhetsplanering i olika omfattning. Rollen innebär att du leder uppdrag självständigt och samverkar med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du ser helheter och delar samt sätter samman dessa så att myndigheten kan ha en tydlig och väl fungerande styrning.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha relevant akademisk utbildning alternativt flerårig erfarenhet inom området som bedöms likvärdig. Har du dessutom genomfört Ekonomistyrningsverkets controllerutbildning så är det meriterande.
För att lyckas i rollen krävs erfarenhet av att på strategisk nivå:
- samarbeta, leda och facilitera uppdrag
- skriva rapporter samt ta fram presentationsmaterial
- styra, planera, mäta och följa upp verksamheten även på en taktisk nivå
- göra analyser och utredningar
Arbetet förutsätter vidare att du har erfarenhet av utvecklingsstyrning, till exempel portföljstyrning samt även myndighetsstyrning och förvaltningskunskap. Har du dessutom erfarenhet av agila arbetsformer och arbetssätt så är du rätt person för oss.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en stabsfunktion och/eller som verksamhetscontroller på en statlig myndighet.
Du ska ha mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska både i tal och i skrift.
Som person har du hög integritet, är ansvarstagande och kommunikativ. Du leder dig själv och andra, samt är flexibel och arbetar självständigt. Har du även god samarbetsförmåga samt förmåga att leda och driva utrednings- och utvecklingsarbete framåt så erbjuds ett roligt och utmanande arbete
Du har en utvecklad förmåga att se helheter både i större och längre perspektiv samtidigt som du kan organisera och planera ditt arbete med fokus på att leverera hög kvalitet enligt plan.
Vad sägs, vill du vara med på vår resa och ta vår verksamhet till nästa nivå? Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga din CV och ditt personliga brev
Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall.
Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.
Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.