Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Enheten Kompetensförsörjning möjliggör och bidrar till att Arbetsförmedlingen har kompetens som matchar verksamhetens behov på kort och lång sikt.

Enhetens uppdrag är att samordna och utveckla myndighetens kompetensförsörjning och att arbeta för att stärka arbetsgivarerbjudandet. Enheten har ett strategiskt och taktiskt ansvar för hela kompetensförsörjningsprocessen. Enheten har också ett operativt ansvar inom rekrytering och kompetensutveckling. Enhetens verksamhet är fördelad på tre sektioner med specifik inriktning/uppdrag. Varje sektion leds av en sektionschef.

Arbetsuppgifter
Som Verksamhetscontroller har du en strategisk roll i på enheten och ingår i enhetens ledningsgruppen. Du är en viktig motor i arbetet med att leda och utveckla enhetens verksamhetsstyrning. I rollen kommer du att arbeta tätt med enhetens verksamhetssamordnare i arbetet med att planera, styra, samordna och följa upp enhetens verksamhet. Du driver och utvecklar processen för uppföljning och resultatrapportering som är kopplad till planerade leveranser och ekonomiska resurser. En viktig del av uppdraget är att ta fram underlag till verksamhetsplaner, verksamhetsanalyser, budgetplanering, uppföljning samt intern styrning och kontroll.

Tillsammans med sektionscheferna kommer du ta fram respektive sektions budget, prognoser och budgetuppföljning samt analysera avvikelser. Du kommer att redovisa enhetens budget, prognoser och uppföljning till HR-staben. 

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om minst 180hp (120hp enligt tidigare system)
- Dokumenterad kunskap, genom utbildning och/eller erfarenhet, i samordning kopplat till verksamhetsstyrning och uppföljning
- Erfarenhet av ledningsgruppsarbete på strategisk nivå
- Mycket goda kunskaper i MS Office, specifikt Excel
- Mycket goda färdigheter i tal och skrift i det svenska språket

Meriterande
- Erfarenhet av att driva utveckling och införa nya rutiner och arbetssätt
- Erfarenhet av att planera och leda workshoppar/ verksamhetsdagar
- Erfarenhet av att analysera och ta fram beslutsunderlag 

Personliga egenskaper
I ditt arbete är du är strukturerad och självgående med eget driv. För att trivas i rollen behöver du vara analytisk, ha en helhetssyn samt ha god initiativförmåga till att förbättra och utveckla verksamheten. Som person är du en lagspelare som trivs med och har lätt för att arbeta med andra. Du har en god kommunikativ förmåga och har erfarenhet av att självständigt leda andra och driva olika utvecklingsprocesser. Rollen innebär ett nära samarbete med enhetschefen och övriga i ledningsgruppen som bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning om du inte redan är anställd på myndigheten. Placeringsort är i Östersund och tillträde enligt överenskommelse.

I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid, möjlighet att förlägga viss tid av arbetet på distans samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-01. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se).

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024