Verksamhetscontroller, Ekonomiavdelningen

Verksamhetscontroller, Ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Ekonomiavdelningen erbjuder stöd och service till kommunens verksamhet och politiken inom områdena redovisning, controlling, finans och inköp, i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen.
Ekonomiavdelningen har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, policys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en verksamhetscontroller för en nyinrättad tjänst på ekonomiavdelningen. Du kommer att ansvara för samordningen av kommungemensamma satsningar.

I de kommungemensamma satsningarna fördelas budgetmedel horisontellt istället för till nämnder. Det kräver även en horisontell styrning. De gemensamma satsningarna för de tre kommande åren är tidiga insatser för barn och unga, hållbarhetsfrågor utifrån Agenda 2030 samt arbetsmiljö och frisknärvaro.

I rollen som verksamhetscontroller har du ansvar för:
• att vara stöttande i arbetet med satsningarna
• att koordinera och samordna arbetet på uppdrag av samordningsgrupperna
• att samla, dokumentera, utreda och sammanställa information
• att samordna uppföljningsarbetet
• att rapportera till samordningsgrupp
• att driva och vidareutveckla arbetet med horisontell styrning

KVALIFIKATIONER
Du har en avslutad högskoleutbildning inom ekonomi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande.

Vi söker dig som har en flerårig erfarenhet att arbeta i en central funktion med verksamhetsplanering och uppföljning. Vi ser gärna att du har erfarenhet från näringslivet. Du behöver vara drivande och ha en mycket god kommunikativ förmåga. För att lyckas i den här rollen är din förmåga att samarbeta med både kommunala verksamheter och näringsliv avgörande. Du behöver kunna strukturera, dokumentera, utreda i varierande ärenden samt uttrycka dig väl i tal och skrift. IT-vana och att använda officeprogram är en självklarhet för dig.

Uppdraget kräver att du är lyhörd, strukturerad, diplomatisk, positiv och drivande.

Erfarenhet från offentlig sektor är meriterande.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Per Malmquist
0152 29348
HR-specialist Liselotte Flemmingsdotter
0152 291 62
Finanschef Ulrika Kalfholm
0152 292 32

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 10 64580 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024