Verksamhetscontroller med engagemang för ekonomistyrning och analys

Verksamhetscontroller med engagemang för ekonomistyrning och analys

Arbetsbeskrivning

Vi fortsätter att växa! Har du erfarenhet som controller och vill vara med och bygga upp något nytt? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst på vår nya avdelning-Den offentliga omställningsorganisationen.

Den offentliga omställningsorganisationen har i uppdrag att bidra till att fler personer i Sverige kommer i arbete och får relevant kompetens genom att erbjuda ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Avdelningens verksamhet är i full drift från och med den 1 oktober 2022 och är placerad i Karlstad. Vi befinner oss för närvarande i tillfälliga lokaler, men kommer före sommaren 2023 att flytta till nya, aktivitetsbaserade, lokaler på annan plats i Karolinen.  

Arbetsbeskrivning
Som verksamhetscontroller leder du avdelningens arbete med verksamhetsplanering, uppföljning samt arbete med årsredovisning och budgetunderlag såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt. Du arbetar strategiskt med analyser, prognoser och framtagande av beslutsunderlag gällande både verksamhets- och ekonomistyrningsfrågor. Du kommer att ingå i avdelningens ledningsgrupp och har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet. Utöver detta kommer du att vara en utredningsresurs, kontaktpunkt mot den centrala ekonomiavdelning samt samordnare där du och tar fram förslag till avdelningsgemensamma styrdokument. Avdelningschefen kommer att vara din närmaste chef.

 

Är du vår nya kollega?
 

Vi söker dig som har:


• ekonomiskt inriktad högskoleutbildning
• flera års arbetslivserfarenhet i en controllerroll där du har arbetat strategiskt med analyser, rapporter, prognoser och framtagande av beslutsunderlag gällande verksamhets- och ekonomistyrningsfrågor.
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem (exempelvis U4 Agresso, Raindance, Visma)
• mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i MS Office, särskilt Excel

 

Det är meriterande om du har:


• arbetat med ekonomistyrningsfrågor i offentlig verksamhet.
• erfarenhet av att arbeta i analysverktyg (exempelvis QlikView, PowerBI).

Personliga egenskaper
Då vår verksamhet står inför en utvecklingsresa kommer du att ha en strategisk nyckelroll genom att stötta med verksamhets- och ekonomistyrning. Därför är det viktigt att du är driven och har god förmåga att nå resultat genom självständigt arbete – men även värdesätter samarbete och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du har ett stort engagemang för ekonomistyrning, mycket god analytisk förmåga och är engagerad i hur analyser bidrar till verksamhetens utveckling. Du har helhetsperspektiv, ser samband och kommer med idéer till lösningar. Du omsätter ekonomisk information pedagogiskt i både skrivna redovisningar och muntliga beskrivningar.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information
Omfattning: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast (enligt överenskommelse).

Tjänsten är placerad i Karlstad.

https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/det-har-erbjuder-vi-som-statlig-arbetsgivare

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 13 november 2022.

Kontaktpersoner
I denna rekrytering samarbetar vi med Chefspoolen – rekrytering av ledare och specialister.

Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund på telefon 0709955888.

Fackliga företrädare:
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40. 

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2022
  • Ansök senast: 13 november 2022

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024