Verksamhetscontroller till Planerings- och budgetsekretariatet

Verksamhetscontroller till Planerings- och budgetsekretariatet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till att utveckla Energimyndighetens styrning och uppföljning? Vi söker nu en verksamhetscontroller till den nyinrättade Planeringssektionen.

Om oss
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig, och helhetssyn

Myndighetens nybildade Planeringssektion, som är placerad inom Planerings- och budgetsekretariatet, behöver nu förstärka sektionen med ytterligare en medarbetare. Sektionen består i nuläget av fyra verksamhetscontrollers och en sektionschef och ansvarar för myndighetens verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering, riskarbete, miljö-och energiledningsarbete, uppföljning samt samordning av kontakter med Regeringskansliet.

Arbetsuppgifter
Energimyndigheten befinner sig i ett förändringsskede, med många nya och stora uppdrag, delvis på nya områden. Som verksamhetscontroller på Planeringssektionen kommer du att ansvara för och delta i uppgifter som stärker myndighetens förmåga att planera, styra, genomföra och följa upp sin verksamhet. Till exempel kommer du att samordna det årliga budgetunderlaget och bistå sektionschefen i samordningen av kontakter med Regeringskansliet. Du arbetar i nära samverkan med sektionens andra verksamhetscontrollers och i din tjänst är även en nära samverkan med sekretariatets ekonomicontrollers en viktig del.

Din profil
Vi söker dig som har en akademisk examen inom det område som Energimyndigheten bedömer som relevant. Vidare har du flerårig erfarenhet av att arbeta inom statlig verksamhet och god förvaltningskunskap. Du har även erfarenhet av att projektleda eller samordna komplexa uppdrag. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsstyrning från statlig verksamhet. Du har även mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet.

Personliga egenskaper
För att passa och trivas i denna roll tror vi att du är noggrann och strukturerad, med god förmåga att se till helheten utan att tappa fokus på detaljerna, samt kan resonera utifrån olika perspektiv. Du är kommunikativ, självgående och tar ansvar för ditt arbete samtidigt som du trivs och arbetar bra tillsammans med andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi erbjuder en flexibel och modern arbetsplats som verkar för balans mellan arbetsliv och privatliv, bland annat genom att erbjuda distansarbete.

Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta sektionschef Ellen Åhlander på ellen.ahlander@energimyndigheten.se. Tfn 016-542 06 12 För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen, jeanette.vanderhagen@jeffersonwells.se

Fackliga kontaktpersoner
Eva-Karin Magnusson ST, Tfn. 016-544 21 94
Mikaela Sahlin SACO-S Tfn. 016-544 20 97

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-27 Om du ansöker du på annat sätt än via vårt webbformulär, uppge diarienummer: 2024-005792.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Energimyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2024
  • Ansök senast: 27 maj 2024

Besöksadress

Kungsgatan 43
None

Postadress

Box 310
ESKILSTUNA, 63104

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024